In ‘Het Moment’ – het belevingscentrum van de Abdij – ondertekenden Averbode-abt Marc Fierens en CEO Alain De Laet van brouwerij Huyghe op 3 december jl. een nieuw contract tot 2035. Voor de Abdij is het een garantie dat de brouwerij ook op lange termijn kan investeren; voor de brouwerij biedt het kansen om het merk Averbode in het buitenland nog verder te laten groeien.

In april 2014 lanceerde de Abdij de Averbode-korf met brood, kaas en bier. Later kwam daar nog peperkoek bij. Voor de productie van het abdijbier koos de Abdij destijds voor Brouwerij Huyghe omwille van het familiale karakter van de brouwerij, waarbij traditie en authenticiteit voorop staan. En ook het duurzame profiel van de brouwerij kon de norbertijnengemeenschap bekoren. Vijf jaar later blikken beide partners tevreden terug op de samenwerking. Alain De Laet, CEO van de brouwerij, licht toe: “Hoewel Averbode bier in België enkel verkrijgbaar is bij Delhaize en bij drankencentrales, heeft het bier toch heel wat fans. Jaar na jaar blijven de omzetcijfers immers stijgen. En ook het buitenland ging overstag: Averbode is nu reeds beschikbaar in 15 landen. Dankzij de ondertekening van dit nieuwe langetermijncontract kunnen we het merk nu nog intensiever promoten in het buitenland, zodat Averbode nog verder kan groeien.”

Ook voor Marc Fierens, Abt van de Abdij, was een verlenging van het contract logisch: “We hebben de afgelopen vijf jaar vlot samengewerkt met de brouwerij om van Averbode-bier een mooi verhaal te maken. De brouwerij hielp ook bij de installatie van een plaatselijke huisbrouwerij, waardoor bezoekers ter plaatse kunnen genieten van lokaal gebrouwen bier. De brouwerij staat ook jaarlijks een bedrag af voor het restaureren van erfgoed in onze Abdij.”

Het Moment

De Abdij lanceerde niet alleen de korf Averbode-producten, maar creëerde op haar domein ook een gastvrij belevingscentrum – Het Moment – waar ambachten opnieuw worden beoefend. Oude dienstgebouwen kregen een nieuwe bestemming en Het Moment biedt sinds mei 2016 onderdak aan een abdijcafé met huisbrouwerij, een kaasrijperij, een bakkerij en een abdijwinkel. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de ondertekening van het nieuwe contract door Abt Marc Fierens en Huyghe CEO Alain De Laet in Het Moment plaatsvond. Hier kan je immers proeven van het door Huyghe gebrouwen Averbode bier, maar evenzeer van de verschillende lokale ‘brouwsels’ van de huisbrouwerij. En dat die lokaal gebrouwen bieren gesmaakt worden, blijkt ook uit de cijfers die Jan Van Roie, directeur van Het Moment-uitbater en sociaal-economiebedrijf Sense: “Bijna 80% van onze bezoekers kiest voor een van onze vijf lokaal gebrouwen bieren. En vooral de ‘4,85’ wordt in meer dan de helft van de gevallen besteld. In 2018 hebben we in totaal 220 HL lokaal bier gebrouwen en in 2019 zitten we nu al aan 170 HL. We kunnen dus gerust stellen dat Averbode én de lokale varianten een breed publiek aanspreken. Bezoekers kunnen hier trouwens ook terecht voor een geleid bezoek in de abdij, een hapje – we vernieuwen onze kaart ook geregeld – of workshops broodbakken.”

Wie nog nooit in de unieke setting van Het Moment langs kwam of nog nooit een Averbode proefde, stipt best zaterdag 7/12 in de agenda aan. Om het nieuwe contract te vieren met de Averbode-fans, zal brouwerij Huyghe immers de eerste 200 bezoekers die op zaterdag 7/12 vanaf 12u in Het Moment een Averbode bestellen, een gratis 75 cl-fles Averbode schenken. Deze actie zal ook op de social media kanalen van Averbode aangekondigd worden.