Grolsch biedt optimisme met nieuw speciaalbier Hoop
Het optimisme onder de Nederlanders keert langzaam aan terug. Zo ziet 63,8% de toekomst hoopvol en rooskleurig tegemoet en geeft 75,3% hun leven op dit moment een 7 of hoger. Dat blijkt uit onderzoek van bierbrouwer Grolsch* naar de stemming van de Nederlanders. De bierbrouwer wil dit hoopvolle en optimistische gevoel de komende maanden vasthouden én versterken. Daarom komt ze met een nieuw speciaalbier, een Lente IPA dat de naam Hoop draagt.
Daarnaast roept Grolsch met de lancering van Hoop heel Nederland op hoopvolle verhalen met hen te delen. Deze verhalen gaat de brouwerij het komende jaar delen via social media en bierviltjes op terrassen door het hele land zodat we ons samen door de laatste loodjes heen kunnen slaan.
Vier speciaalbieren
Het speciaalbier Hoop maakt onderdeel uit van een vierdelige serie speciaalbieren. Na Hoop volgen Geloof, Liefde en Geluk. Als bierbrouwer die al meer dan 400 jaar middenin de samenleving staat weet Grolsch als geen ander dat positiviteit Nederland verder kan brengen. Dus dat is precies wat ze gaan doen door hun vier speciaalbieren uit de jaarlijkse Grolsch Proeverij te koppelen aan de gevoelens waar heel Nederland momenteel doorheen gaat. De vier thema’s zijn gebaseerd op de blaadjes van een klavertjevier, een krachtig en herkenbaar symbool. In juli volgt het tweede speciaalbier: Geloof. De andere bieren, Liefde en Geluk, worden later dit jaar gelanceerd. De bieren worden geproduceerd in gelimiteerde oplage.
Een bier vol ho(o)p
Geïnspireerd op het thema Hoop brouwde Grolsch meesterbrouwer Marc Janssen een IPA: “Grolsch Hoop is een IPA waar ik, naast mooie hopsoorten, ook gember en lindebloesem aan heb toegevoegd. Vanaf de eerste slok, ruikt, proeft en voelt dit bier als de lente. Het is echt een IPA waarvan je weer Hoop krijgt. Ik kan persoonlijk niet wachten om deze IPA op het terras in de zon te drinken.”
Een voorbeeld van een horecaondernemer die altijd hoop heeft weten te houden is Niels Mulder van Café Nielz in Almelo. “Onze drijfveer? Optimistisch blijven en kijken naar wat wél kan. Er komt een dag dat de horeca volledig open is en we mensen weer zien genieten op een vol terras. Natuurlijk heeft elke maand ons geld gekost en hebben we veel energie gestoken in het detacheren van medewerkers. En we zagen meer kansen: de afgelopen tijd hebben we geïnvesteerd in ons terras en de tijd gebruikt voor het bouwen van een extra kleedruimte en een nieuwe kantine voor ons personeel. We kijken nu uit naar een fantastische zomer en zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet!”
#Grolschproostophoop
Hoop doet leven, daarom wil Grolsch zoveel mogelijk verhalen verzamelen. Die brengen ze vervolgens tot leven door ze een plek te geven op een bierviltje. Zo kan heel Nederland straks via de terrastafels inspirerende en hoopvolle verhalen opdoen en samen proosten op hoop. Om de persoonlijke verhalen online tot leven te laten komen gaat meesterbrouwer van Grolsch Marc Janssen samen met foodexpert Marcus Polman in gesprek met verschillende Nederlanders over hun bijzondere verhalen. Daarnaast nodigt hij iedereen hier uit voor de #Grolschproostophoop. Deze sessie vindt plaats tijdens een Instagram Live op 7 mei te volgen via het Instagram-kanaal van Grolsch.
Hoe stuur je je verhaal in?
De komende tijd komen op verschillende terrassen door heel Nederland bierviltjes te liggen met een QR-code naar het Instagram-kanaal van Grolsch. Via de DM is het mogelijk om een hoopvol verhaal in te sturen. De brouwer deelt vervolgens zoveel mogelijk verhalen via social media of bierviltjes op terrastafels door heel Nederland.
Verkoopinformatie
Grolsch Hoop (45cl) is beperkt verkrijgbaar. De beugelflessen worden verkocht bij Grolsch Proeverij Cafés door het hele land en vanaf week 19 bij Mitra.
* Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd onder 400 vrouwen en 400 mannen. Het onderzoek is in april 2021 uitgevoerd door FactSnapp in opdracht van Grolsch.