Brouwerij Huyghe neemt familiale brouwerij Het Anker over
Brouwerij Huyghe, bekend van het iconische Delirium en een toonaangevende Belgische brouwerij met vier generaties familietraditie gevestigd in Melle, kondigt met trots de overname aan van Het Anker, een historische familiebrouwerij en distilleerderij gevestigd in Mechelen. Charles Leclef, als 5° generatie eigenaar van Het Anker, had wegens een gebrek aan familiale opvolging een globale overnameprocedure geïnitieerd. Deze strategische overname brengt twee brouwerijen met een rijke geschiedenis en complementaire troeven samen en biedt nieuwe groeimogelijkheden op zowel de Belgische als internationale markten.
Twee erfgoedmerken
Het veelzijdige portfolio van Brouwerij Huyghe is gericht op premiumbieren en omvat 14 merken en 41 bierstijlen, met Delirium en Averbode als meest succesvolle exponenten. Deze twee merken zijn sinds 2000 al goed voor meer dan 150 prijzen. Brouwerij Huyghe realiseerde in 2023 een omzet van meer dan €45 miljoen, waarvan 83% afkomstig is uit export naar meer dan 100 landen. Naast commerciële groei heeft Brouwerij Huyghe ook als doel om de meest duurzame brouwerij van België te worden, dankzij meer dan €35 miljoen aan investeringen in duurzaamheidsinitiatieven sinds 2012. Het streven naar volledige CO₂-neutraliteit tegen 2035 onderstreept de langetermijnvisie van de brouwerij.
Met haar sterke internationale basis en focus op duurzaamheid biedt Brouwerij Huyghe Het Anker een solide springplank om haar groeiambities verder te realiseren. Het Anker, opgericht in de 15e eeuw, heeft een sterke positie op de Belgische biermarkt, geworteld in de tradities van de middeleeuwse stad Mechelen. Het assortiment omvat 17 bieren – waaronder het wereldwijd gewaardeerde Gouden Carolus, alsook La Cambre en Maneblusser – en een reeks verfijnde whisky’s die toonaangevend zijn binnen het Belgische whiskysegment en die worden geëxporteerd naar meer dan 30 landen. In 2023 behaalde Het Anker een omzet van €20 miljoen, dankzij een combinatie van bier- en whiskyproductie, innovatieve nicheproducten zoals vruchtensiropen, die in het unieke concept Batteliek, in de voormalige kerk van Battel, worden geproduceerd, en haar hospitality-concept. Dit laatste omvat brouwerijtours, evenementen en een eigen hotel, waarmee bezoekers de rijke geschiedenis en uitzonderlijke kwaliteit van de brouwerij kunnen ervaren.
Deze strategische overname brengt twee merken samen met diepgewortelde tradities en complementaire troeven, die een enorm groeipotentieel bieden. Brouwerij Huyghe, met haar wereldwijd gevestigde distributienetwerk, biedt een sterke springplank voor Het Anker, dat haar stevige lokale aanwezigheid in de binnenlandse markten kan versterken en uitbreiden naar internationale markten. Tegelijkertijd ontstaat er een aantrekkelijk en gediversifieerd productaanbod dat een breed publiek van jonge, innovatieve tot traditionele bierliefhebbers aanspreekt. Brouwerij Huyghe beoogt daarenboven haar geavanceerde duurzaamheidspraktijken te implementeren binnen de operationele processen van Het Anker en hiermee beide merken niet alleen te versterken, maar ook toekomstbestendig te maken voor de volgende generaties.
BNP Paribas Fortis Private Equity
BNP Paribas Fortis Private Equity trad in 2016 toe als minderheidsaandeelhouder van Het Anker, met als doel de uitbreidingsplannen van de brouwerij te ondersteunen en een solide basis te leggen voor duurzame groei. In de daaropvolgende jaren heeft Het Anker zijn marktaandeel aanzienlijk vergroot, zowel nationaal als internationaal, en zijn portfolio uitgebreid met Belgische kwaliteitswhisky’s, non-alcoholische aperitieven en nichebieren. “BNP Paribas Fortis Private Equity investeerde in 2016 in Het Anker om de uitbreidingsplannen van deze historische Mechelse brouwerij te financieren. Samen met de familie Leclef hebben we een opmerkelijk traject van duurzame groei kunnen realiseren. We zijn er dan ook sterk van overtuigd dat onder de nieuwe eigenaar de unieke waarden van Het Anker verder kunnen rijpen”, verklaart Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.
Reacties op de overname
Charles Leclef, eigenaar en managing director van Het Anker voegt toe: “Met veel vertrouwen laat ik Het Anker aan de goede zorgen over van Alain en zijn team. Ik ben ervan overtuigd dat deze sterke schouders met welgemeende intenties, het gehele project met zijn specifieke eigenheid, samen met onze toegewijde medewerkers verder zal versterken en uitbouwen.”
Alain De Laet, eigenaar en managing director van Brouwerij Huyghe, concludeert: “Ik ben heel fier om het levenswerk van Charles te mogen verder zetten. Brouwerij Huyghe en Het Anker delen dezelfde essentiële waarden: kwaliteit en respect voor familiale tradities. Brouwerij Huyghe zal er alles aan doen om de bieren van het Anker wereldwijd op een duurzame manier te doen groeien dankzij haar uitgebreid exportnetwerk en duurzaamheidstrategie, met respect voor de eigenheid van elk merk.”