Beer Geeks gaan ook dit jaar weer de strijd aan tegen ALS
Voor de zesde maal slaan Beer Geeks en brouwend Nederland de handen ineen met de actie ‘Beer Geeks Beat ALS’, om zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting ALS Nederland. Dit jaar wordt de actie afgetrapt met een mooie samenwerking met Brouwerij De Molen uit Bodegraven. In de afgelopen jaren is er met de Beer Geeks Beat ALS-actie bijna 400.000 euro opgehaald voor Stichting ALS Nederland. Op dit moment zijn de onderzoekers heel dicht bij een remedie om ALS de wereld uit te krijgen en daarom is het nu tijd om door te pakken.
Hemel & Aarde
Als eerste onderdeel van de Beer Geeks Beat ALS actie van 2024/2025, wordt er een oud ‘Molen-bier’ tot leven roepen. De keuze is gevallen op het bier ‘Hemel & Aarde’. Dit omdat het een fantastisch bier is maar ook mede om de naam. “Degenen die zijn overleden aan deze rotziekte kijken vanaf de Hemel naar ons stervelingen op Aarde, waar we druk bezig zijn ervoor te zorgen dat op een dag nooit meer iemand hoeft te overlijden aan die vreselijke ziekte.”
5 september jl. was het zover, de ‘Beer Geeks Beat ALS-crew’ mocht Brouwerij De Molen assisteren bij het brouwen van het bier. Eerder dit jaar hielp de crew al mee toen er een eerste batch van het ‘Hemel & Aarde-bier’ werd gebrouwen, dat vervolgens op Brandy ex-bourbon vaten is gelegd. Een droom van de Beer Geeks om ook een Barred Aged ‘Beer Geeks Beat ALS-bier’ te presenteren komt hiermee uit. Beide versies zullen medio december verkrijgbaar zijn.
Collab craftbrouwers
Als tweede onderdeel van de Beer Geeks Beat ALS-actie hoopt de organisatie ook dit jaar weer een zo groot mogelijke collab te organiseren waarbij brouwend Nederland samenkomt om een bier te brouwen waarvan de opbrengsten naar Beer Geeks Beat ALS gaan. Ook dit jaar is de verwachting dat er naast de gebrouwen bieren weer mooie initiatieven van leden van de groep, brouwers, bierspeciaalzaken en slijterijen volgen. In de afgelopen jaren is gebleken dat vele mensen de actie een warm hart toedragen.
Hoe het allemaal ontstond
Het idee voor de actie is ontstaan toen de Facebookgroep ‘Beer Geeks’ vijf jaar bestond. Op hetzelfde moment behaalde de pagina 10.000 leden. Om dit te vieren moest er iets speciaals gebeuren. De Beer Geeks kwamen met het idee om samen met zoveel mogelijk Nederlandse brouwerijen een speciaalbier te brouwen. De opbrengst van de verkoop zou naar een goed doel gaan. Het goede doel werd Stichting ALS Nederland. De aanleiding voor de keuze van dit doel was Oscar Wagner die bijna vanaf dag één lid was van de Beer Geek-community. Oscar was ALS-patiënt en is negen jaar geleden aan die ziekte overleden.