Bierbrouwer Grolsch blijft onverminderd inzetten op duurzaamheid
Koninklijke Grolsch heeft ook in 2023 mooie resultaten behaald op het gebied van duurzaam ondernemen. Eén van de hoogtepunten was de introductie van het ‘niet-zo-nieuwe’ krat, dat voor 98% is gemaakt uit oude Grolsch–kratten. Ook op het gebied van water zit de brouwer uit Enschede niet stil. Deze – en andere hoogtepunten – zijn te lezen in de duurzame highlights 2023, die Grolsch onlangs publiceerde.
Duurzaamheid en circulariteit zijn bij Grolsch belangrijke aandachtspunten, ook bij het ontwerpen en ontwikkelen van verpakkingen zoals de nieuwe kratten die vorig jaar geïntroduceerd zijn. Deze kratten bestaan voor maar liefst 98% uit gerecycled materiaal van oude Grolsch-kratten. Door slimme toevoegingen zoals ribbels en reliëf zijn stickers bovendien gemakkelijk te verwijderen en blijven de kratten langer mooi. “Maar ook op het gebied van water zitten we niet stil”, vertelt Susan Ladrak, Sustainability Manager bij Koninklijke Grolsch. “Zo hebben we het afgelopen jaar – samen met verschillende andere partijen uit de regio – verder gebouwd aan ‘De Twentse Golf’.”
Water community De Twentse Golf
Voldoende schoon water is belangrijk, ook voor Grolsch. “Samen met vele anderen zetten we ons via De Twentse Golf in voor voldoende waterbeschikbaarheid in de regio Twente, met voor ons als belangrijkste thema’s het reduceren van ons watergebruik en het zuiveren en hergebruiken van ons brouwerij-afvalwater. De komende tijd gaan we onderzoeken hoe we ons eigen afvalwater kunnen zuiveren en het weer als proceswater (spoelwater) kunnen inzetten in de brouwerij. Op deze manier kunnen we ons watergebruik significant verlagen en een positieve bijdrage leveren aan het oplossen van waterschaarste in Twente”, vertelt Susan Ladrak.
Highlights 2023
Naast de invoering van een nieuw krat en het verder bouwen aan De Twentse Golf heeft Grolsch meer mooie resultaten behaald op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. Zij noemen bijvoorbeeld de volgende highlights:
- Verantwoord alcoholgebruik is een thema waar we al jaren actief mee bezig zijn, ook richting onze medewerkers, die elke drie jaar een verplichte (online) alcoholtraining moeten volgen. In 2023 hebben we daar een face-to-face training aan toegevoegd, om zo nog meer impact te maken. 100% van de medewerkers heeft deze training gevolgd;
- Ten opzichte van 2021 hebben we – door gebruik te maken van warmte van Twence – 74% CO2-emissiereductie behaald en 565 huishoudens voorzien van groen gas;
- Zo’n 220 collega’s hebben in het kader van ons vrijwilligersprogramma ‘Tijd voor Elkaar’ – waarbinnen medewerkers twee dagen per jaar vrijwilligerswerk mogen doen onder werktijd – de handen uit de mouwen gestoken. Samen hebben zij 1485 uur vrijwilligerswerk gedaan voor 31 verschillende projecten. Voor elk uur vrijwilligerswerk stelt ons moederbedrijf Asahi een bedrag beschikbaar dat wij aan een goed doel mogen besteden. Over 2023 hebben we ruim 17 duizend euro bij elkaar gewerkt dat in 2024 wordt overhandigd aan Landschap Overijssel.
- Meer dan 85% van onze verpakkingen in de Nederlandse markt is hervulbaar/recyclebaar. Daarnaast hebben we 65% minder folie gebruikt om onze pallets met blik;
- Door de ondertekening van een VPPA (leveringsovereenkomst) schakelt de brouwerij van Europese windenergie over naar zonne-energie uit eigen land. Ook is er een zonnecarport gerealiseerd boven de bezoekersparkeerplaats en zijn er extra laadpalen geplaatst bij de brouwerij;
- Binnen de brouwerij hebben we het Icare-programma uitgerold om het veiligheidsbewustzijn te vergroten;
- Door nog slimmer gebruik te maken van de binnenvaart voor onze export naar UK hebben we weer een stap gemaakt in onze CO2-emissiereductie van het transport van onze producten.
Resultaten online beschikbaar
Benieuwd naar de resultaten en activiteiten van Grolsch op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen in 2023, of naar de doelstellingen voor 2024? Bekijk dan hun duurzame highlights 2023 en de toelichting hierbij op de website van Koninklijke Grolsch.