Bierbrouwers Grolsch en Hoop brouwen uniek ‘Vredespijpje’
Eerder dit jaar leek het er heel even op dat bierbrouwers Grolsch en Hoop af zouden stevenen op een conflict. De naam ‘Hoop’ – door de Craftbrouwers uit Zaandijk vastgelegd als merknaam – werd toen door de bekende Twentse brouwer per abuis ingezet als onderdeel van een serie limited speciaalbieren. Waar vandaag de dag vaak alles in stelling wordt gebracht om elkaar juridisch te lijf te gaan, losten beiden partijen dit heel anders op: door gezamenlijk bier te brouwen. Op 28 oktober was het zo ver en werd de unieke Collab gepresenteerd: het Vredespijpje, een overheerlijke Baltic Porter (8,3% vol.).
Kort nadat de zaak was uitgesproken en het idee voor het maken van de Collab werd bedacht, kwamen de teams bij elkaar in Zaandijk. Marc Janssen, meesterbrouwer bij Grolsch, Pierre Yves Lavoie, hoofdbrouwer bij Hoop en Derek Walsh, receptenspecialist bij Hoop, ontfermden zich over de technische invulling. Ondertussen bogen Juan Perez Nijhuis (brandmanager Grolsch Speciaalbieren) en Steven de Cleen (designer / mede-eigenaar van Hoop) zich over de vraag hoe het er allemaal uit moest komen te zien. Het vormde de basis voor een bijzondere samenwerking.
Soepele samenwerking
Ard Bossema, Directeur Marketing & Strategy bij Grolsch, hierover: “Op beide vlakken werd vervolgens snel geschakeld. Al snel hadden we het over hetgeen ons verbindt: de liefde voor bier. Samen is niet alleen, dus met vereende kracht en vol creativiteit gingen onze teams aan de slag om er wat bijzonders van te maken. En ik durf te stellen dat we daar absoluut in zijn geslaagd”. Steven de Cleen van Brouwerij Hoop tekende voor het design: “Niets leukers voor een creatieveling om te werken met een actueel of urgent thema. Dit is wel een kers op de taart. Een knipoog naar elkaar en een stevige hint naar iedereen die zich aangesproken voelt. Denk maar eens aan de kabinetsformatie!”.
Limited Edition
Voor de brouwers onderling was het nog even zoeken. Verschillende stijlen kwamen voorbij en uiteindelijk is er gekozen voor een heuse Baltic Porter. Marc Janssen: ”Een bijzondere gelegenheid vraagt om een bijzonder bier. De Baltic Porter wordt amper gebrouwen in Nederland en blinkt uit in balans”. Om het bier en deze bijzondere samenwerking nog specialer te maken, hebben beide brouwers iets gedaan wat niet vaak in de bierwereld is gedaan. Pierre Yves Lavoie: “We hebben bij Brouwerij Hoop en bij Grolsch – volgens hetzelfde recept – een Baltic Porter gebrouwen. Vervolgens is het Grolsch-deel met een tankwagen naar Zaandijk gebracht, waar we de bieren hebben samengebracht. Een échte collab!”
Gerichte introductie, selectieve verkoop
Naast de eigen horeca en winkel van Brouwerij Hoop, een aantal regionale speciaalzaken en een aantal Grolsch Proeverij-cafés is het bier verkrijgbaar bij Mitra, ABT-cafés en Beer-in-a-Box (online).