Er mag steeds meer nu veel coronamaatregelen zijn ingetrokken. Maar de Nederlandse Brouwers zien dat niet terug in de bierverkoop. Die blijft achter bij vorig jaar en ver bij het jaar daarvoor. De biermarkt is nog lang niet hersteld. Nu de accijns verhogen, zoals het kabinet wil, is het laatste wat moet gebeuren. Nederlandse Brouwers is daarom de actie www.stopextrabierbelasting.nl gestart. Die richt zich niet alleen op het voorstel van de staatssecretaris waar de Tweede Kamer nu over praat, maar ook op mogelijke verhogingen in de komende kabinetsperiode.

0% en geen 5%!

“Het herstel van de biermarkt gaat veel langzamer dan we hadden verwacht”, aldus de directeur van Nederlandse Brouwers Lucie Wigboldus. “De versoepelingen die vlak voor en in de zomer zijn aangekondigd, hebben maar zeer beperkt een positieve invloed op de bierverkoop. Het slechte zomerweer is ongetwijfeld ook van invloed. Je drinkt natuurlijk het liefst gezellig een glas bier op een zonovergoten terras, tijdens vakantie of in het park. Dat zat er deze zomer meestal niet in. September is een betere maand geworden, maar het herstel is zeer broos. De stijging van de bierverkoop in september geeft wat hoop”, aldus Lucie Wigboldus. “Maar wij maken ons grote zorgen over de dreigende verhoging van de bieraccijns. De staatssecretaris van Financiën wil het accijnssysteem veranderen. Gelukkig heeft de Tweede Kamer kritische vragen daarover aan de staatsecretaris gesteld. Een Kamermeerderheid lijkt nu tegen het afschaffen van het verlaagde accijnstarief voor de kleinere brouwers te zijn. Dat is een eerste stap. Maar de pijn voor de bierdrinker zit ook in de systeemwijziging en die is helaas nog niet van tafel. Deze leidt tot een verhoging van de bieraccijns met gemiddeld 5%. Voor sommige bieren valt deze verhoging veel forser uit. Wij doen dan ook een dringend beroep op de partijen zich ook duidelijk uit te spreken tegen deze accijnsverhoging. Juist die verhoging hakt er voor vele brouwerijen fors in. De staatsecretaris belooft een budgettair-neutrale overgang, maar een gemiddelde verhoging met 5% is geen 0%! We rekenen op de Tweede Kamer om wel de belofte na te komen. De bierdrinker mag niet de dupe worden van een systeemwijziging.”

Toekomstige accijnsverhogingen

“We maken ons niet alleen grote zorgen over de verhoging van de bierbelasting die nu al op tafel ligt, maar ook over wat mogelijk nog gaat komen”, benadrukt Lucie Wigboldus. ‘We zijn daarom de actie www.stopextrabierbelasting.nl gestart. Die richt zich niet alleen op het voorstel van de staatsecretaris waar de Tweede Kamer nu over praat, maar ook op mogelijke verhogingen in de komende kabinetsperiode. De overheid neemt nu al een forse slok uit een glas. Dat is genoeg. Laat de Nederlander genieten van zijn glas of flesje bier.”

Slechte zomermaanden

Ten opzichte van het pre-COVID-jaar 2019 ligt de bierverkoop in het derde kwartaal nog steeds 10% lager. Ook in vergelijk met dezelfde periode vorig jaar is te zien dat de bierverkopen met 5,7% achterblijven. Ondanks de eerste versoepelingen waren de twee zomermaanden juli en augustus ronduit slecht met respectievelijk -12,8% en -11,2% t.o.v. de zelfde maanden in 2020. Gelukkig was september een betere maand met een groei van 9,4% hetgeen de twee slechte zomermaanden enigszins goedmaakt, maar nog steeds onvoldoende om weer terug te komen op het niveau van voor COVID-19. In het derde kwartaal van 2021 is er aan de ene kant in de horeca een flink herstel met +18,5% t.o.v. 2020. Aan de andere kant daalt de thuisconsumptie in diezelfde periode met 12,2%. Mensen gaan gelukkig weer vaker naar de horeca. De horeca is nog lang niet terug op het oude niveau. De bierverkopen in de horeca liggen met -17,1% nog fors onder die in 2019. Lucie Wigboldus: “Alle versoepelingen ten spijt, voor de horeca is meer nodig dan wat er op dit moment mogelijk is. Wij hopen dan ook dat bij de eerste versoepelingen die nu aangekondigd gaan worden, in ieder geval het afschaffen van de verplichte sluiting om 24.00 uur zit. De horeca heeft meer ruimte nodig om te herstellen en weer gezond te worden.”