Biermarkt daalt met ruim een kwart ondanks lichte toename thuisconsumptie
In november is de bierverkoop met 25,8% een stuk lager dan in november vorig jaar. Dit ondanks een lichte stijging in de thuisconsumptie van bier. Die nam met 7,5% toe. De grootste daling zit nog steeds in de horeca. Die nam met 92% af, als gevolg van de COVID-maatregelen. De Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen over de brouwerijen die op dit moment het hoofd maar met moeite boven water kunnen houden.
Directeur Lucie Wigboldus: “De klappen bij de brouwers zijn gigantisch. Alle brouwers moeten hun kosten drastisch reduceren om hun voortbestaan te garanderen. Veel brouwerijen zijn voor een groot deel van hun omzet afhankelijk van de horeca. Daar is de situatie helemaal uitzichtloos. Daar maak ik me grote zorgen over.”
Steun aan de horeca
Nu de overheid ook de horecafaciliteiten in hotels heeft gesloten, is de situatie nog nijpender geworden. Steun vanuit de overheid is hard nodig. Het aanvullende pakket voor de vaste lasten is goed, maar helaas ontoereikend. De brouwers doen wat ze kunnen voor hun horecarelaties. Per brouwer verschilt wat ze kunnen doen omdat bij veel brouwers ook het water aan de lippen staat. Ze schelden huren (deels) kwijt in het geval van verhuur door de brouwer, stellen afdrachten uit en halen bierfusten kosteloos retour. Ook zoeken brouwers, samen met banken, naar financiële oplossingen voor de lange termijn. “We rekenen erop dat de overheid snel met duidelijke kaders komt voor een post-COVID-19 periode, waarin de horeca weer verantwoord open kan. Dat biedt ons allemaal wat meer perspectief.” De Vereniging Nederlandse Brouwers hoopt ook dat mensen tijdens de feestdagen de horeca blijven steunen door afhaalmaaltijden te bestellen en hiervan te genieten met een mooi glas bier. Op deze manier genieten we weliswaar op een andere manier maar zorgen we, op een verantwoorde manier, toch voor gezellige en fijne momenten.