Ondersteund door StiBON presenteert BierTalent een nieuwe innovatieve bieropleiding voor de horeca. Een brede variatie aan bier op de menukaart is niet meer weg te denken uit de Nederlandse horeca. De consument is gewend aan een ruime keuze en steeds veeleisender. De nieuwe opleiding BierTalent biedt horecaondernemers een betaalbare en flexibele manier om bierkennis én enthousiasme van de medewerkers te vergroten. De opleiding start in mei met de eerste lessen in Breda en Amsterdam. BierTalent is opgezet door drie biersommeliers die gepokt en gemazeld zijn in de wereld van het bier en horeca: Henri Reuchlin, Bas Schampers en Pepijn van der Waa.

In de BierTalent bieropleiding ligt de nadruk op praktisch toepasbare biervaardigheden. Gastgericht advies geven speelt een belangrijke rol in alle lesblokken. De opleiding start in mei met de eerste lessen in Breda en Amsterdam. Na de zomer staat onder andere Utrecht op de rol. Op termijn zal de opleiding in heel Nederland gegeven worden. De opzet van de opleiding is onderscheidend. Waar je bij een traditionele opleiding alle lessen achter elkaar moet volgen, bestaat BierTalent uit nevengeschikte lesblokken. Ieder lesblok is afzonderlijk en op willekeurige volgorde te volgen. Praktische kennis en vaardigheden staan daarbij centraal. “De opleiding bestaat uit zes lesblokken, die in de loop van het jaar gegeven worden”, legt Bas Schampers uit. “Een aantal van die lessen is seizoensgebonden, andere zijn algemener van aard. Je kunt alle lesblokken volgen, of alleen die blokken die je voor je werk nodig hebt.” Bij iedere les hoort een handzaam lesboekje met praktische oefeningen dat zo nodig achter de bar kan liggen als naslagwerk.

Het hele rooster bestaat uit de volgende modules:

  • Lente- en zomerbieren
  • Herfst- en winterbieren
  • Het brouwproces
  • Bierbehandeling: tappen en schenken
  • Klassieke en moderne biertypen
  • Bier aan tafel

Praktijk- en gastgericht

“De praktische insteek is voor ons erg belangrijk”, aldus Pepijn van der Waa. “Vandaar dat we geen online lesprogramma aanbieden. Het gaat in de horeca immers om de menselijke interactie. Iedere les bestaat uit een introductie met basisuitleg. Daarna komt het centrale  thema van de les aan bod. In het derde afsluitende deel brengen we deze kennis in de praktijk. We hebben dat laatste deel zo opgezet dat de deelnemende medewerker de verworven kennis ook kan delen met zijn of haar collega’s op de werkvloer.”

“In een tijd dat horecatalent steeds schaarser wordt, kan BierTalent ook helpen goed personeel vast te houden”, meent Henri Reuchlin. “Als mensen opleidingen mogen volgen, bind je ze juist en motiveer je ze. Het hoort bij goed werkgeverschap. Bovendien hebben we het zo eenvoudig en flexibel mogelijk opgezet. We bieden de opleidingen aan via een strippenkaartsysteem voor ondernemers. Iedere strip geeft een medewerker toegang tot een les. Zo kun je naar eigen inzicht kiezen welke lesblokken passen bij jouw bedrijf en team. Bijvoorbeeld; nieuwe terrasmedewerkers voor het seizoen stuur je naar het lesblok lente- en zomerbieren en een ander naar de les over bier aan tafel. Je kunt de opleiding naar eigen inzicht spreiden over verschillende medewerkers. Die kunnen hun kennis vervolgens weer overbrengen op hun collega’s zodat iedereen kan profiteren van hun ervaring.”

Meer informatie is te vinden op www.biertalent.nl