Een ‘happy accident’. Zo ziet Brouwerij Maximus de opkomst van bier in blik toen de wereld in de eerste maanden van Corona stilstond en wel wat fleurigheid kon gebruiken. En bier uit blik blijkt geen grillige modetrend. Steeds meer speciaalbieren worden verpakt in uitbundig bedrukte blikjes die een belangrijke bijdrage leveren aan de merkbeleving. Om deze beleving te benadrukken, ontwikkelde de Utrechtse brouwerij samen met verpakkingsproducent DS Smith een speciale duurzame bierverpakking om de allermooiste bieren te verpakken.

Leendert van Roessel, Marketing Manager bij Brouwerij Maximus vertelt: “Tijdens Corona wilden we wat fleurigheid brengen omdat we oprecht geloofden dat de wereld dat op dat moment nodig had.” De bierlijn Circus Maximus werd de speeltuin van de brouwerij met een wisselende collectie van twaalf bieren in blik. Men probeert hier nieuwe recepten uit en bierliefhebbers kunnen kiezen uit een selectie verrassende speciaalbieren. Om de verkoop te stimuleren en blik het podium te geven dat het verdient, leveren de brouwers deze bieren sinds kort ook in een duurzame geschenkverpakking. “Design is belangrijk in bierland en wordt steeds belangrijker”, vertelt Leendert. “Ook culinair gezien is beleving ontzettend belangrijk en zo ook bij bier. Daarnaast maakt de consument zijn beslissing mede op basis van hoe het product gepresenteerd wordt. Blik is wat dat betreft ideaal omdat je hier een uitbundig design op kwijt kunt. De finishing touch is de presentatie in een duurzame kartonnen omverpakking.”

Brouwerij Maximus is een typisch lokale brouwerij met een missie. Het hechte team is erop gebrand om het bedrijf uit te bouwen door mooi duurzaam bier te brouwen dat mensen verrast en samenbrengt. Leendert vertelt: “Wij voelen dat echt zo. Naast duurzaamheid, zoeken we heel bewust de connectie met de buurt op. Voor ons Mockingbird-bier plukken we samen met de gemeenschap hop, dat speciaal voor ons is aangeplant in het Maximapark. Dit is bier voor en door de gemeenschap, want het eerste vaatje slaan we aan met al die geweldige vrijwilligers! Voor ons Witlof witbier halen we ingrediënten uit het Voedselbos Haarzuilens, in de buurt van de brouwerij. Uiteraard proberen we zoveel mogelijk biologisch en duurzame grondstoffen te gebruiken. We werken dan ook grotendeels met leveranciers die een sterke focus op duurzaamheid hebben.” Leendert vervolgt: “Als marketeer weet ik dat de keuze van de consument niet alleen bepaald wordt door de smaak van het bier zelf. Dat kun je immers aan de buitenkant niet beoordelen. Daarom kozen we samen met kartonproducent DS Smith voor een duurzame bruine geschenkverpakking die bedrukt is met zwarte Circus Maximus elementen. De verpakking is plasticvrij, 100% recyclebaar en is bedrukt met watergedragen flexoinkt. Zo benadrukken we ons duurzame karakter. Het contrast met de uitbundig bedrukte blikken zorgt ervoor dat het pakket er echt uitspringt. Door het uitgestanste venster komt de bedrukking van het blik optimaal tot zijn recht.”

Van bier tot verpakking; de trots en passie van het bierbrouwen vind je terug in alle elementen van het bedrijf. “Waar ik het meest trots op ben? Het mooiste vind ik dat Maximus een bedrijf is dat niet geveinsd is, maar oprecht en puur. Met een eerlijke bedrijfsvoering, samenwerkend met duurzame leveranciers en gebruikmakend van eerlijke grondstoffen. En dat voel je bij het product. Er zit liefde in. Ik vind het mooi om daar iets aan bij te dragen.”