Met hun artwork voor het bier ‘Morricone’ won de Eindhovense brouwer zondag 7 april jl. ‘De Gouden Fles’ voor ‘Het Knapste Etiket’ van 2018. Uit maar liefst 78 inzendingen scoorde het etiket de meeste punten van de vakjury. De uitreiking vond plaats bij Brouwerij Poesiat & Kater in Amsterdam, in aanwezigheid van alle finalisten. De top 3 bestond verder uit de ‘Izanami’ van Brouwerij Walhalla (tweede plek) en de ‘Weder’ van Nevel Artisan Ales (plek 3).

De jury prees het winnende etiket vanwege de fraaie vormgeving en de treffende kleurencombinatie. “Eenvoudig en sierlijk, duidelijke communicatie op het etiket. De omschrijving doet volledig recht aan het bier”, aldus bierspecialist Thomas Wijns. De vakjury, bestaande uit een mix van beeldmakers, bierspecialisten en marketeers, keek naar de originaliteit, herkenbaarheid, functionaliteit en leesbaarheid van alle inzendingen. Oprichter en brouwer Erwin van Moll was blij verrast met de hoofdprijs en gaf alle credits aan zijn vormgever Frank Vogt. “De etiketten van onze specials passen in onze lijn maar bieden tegelijkertijd ruimte voor wat meer speelsheid. In dit geval wilden we iets doen met Italië en de jaren ‘60/’70. Het resultaat is een hommage aan componist Ennio Morricone en de bekende filmposters van ontwerper Saul Bass. En toch herkenbaar als een Van Moll-bier.”

De jaarlijkse etikettenverkiezing wordt georganiseerd door Schuim magazine, het tijdschrift voor bierliefhebbers en (thuis)brouwers. Naast de Gouden Fles en een abonnement op Schuim ontving van Moll een cheque ter waarde van € 500,- die de brouwer kan besteden bij unieketiket.nl. Het interview met de trotse winnaar lees je in de volgende editie van Schuim magazine, dat deze maand verschijnt.