CrowdAboutNow viert tienjarig jubileum met eigen gebrouwen bier Doorpakker
Crowdfundingplatform CrowdAboutNow vierde 30 april haar tienjarig jubileum en lanceerde in samenwerking met de Utrechtse brouwerij Eleven en brouwerij Frontaal uit Breda hun eigen gebrouwen bier Doorpakker. Doorpakker is een ode aan de bevlogen onafhankelijke ondernemers waarmee de organisatie samenwerkt. Bijna duizend ondernemers hebben financiering opgehaald via het platform, in totaal is er voor 57 miljoen euro gefinancierd door 80 duizend investeerders.
Voor echte doorpakkers
Doorpakker is een fris, zoet en fruitig bier waarmee CrowdAboutNow met haar ondernemers wil proosten op een fijne samenwerking en mooie toekomst. “Aankomende week gaan we door het land om zoveel mogelijk ondernemers waar we de afgelopen jaren mee hebben gewerkt een Doorpakker te bezorgen. Hiermee willen we onze ondernemers, die stuk voor stuk doorzetters zijn, in het zonnetje zetten,” zegt Mark Laagewaard, oprichter CrowdAboutNow.
Een opvallende trend binnen de crowdfunding campagnes van CrowdAboutNow zijn microbrouwerijen. Laagewaard: “Omdat veel Nederlandse microbrouwerijen afgelopen jaren het licht zagen met een investering via CrowdAboutNow, vonden we het passend ons verhaal te vertellen via een bier. Naast onze ondernemers, bieden we ook onze stadsgenoten de mogelijkheid ons bier te proeven.” Doorpakker is te koop bij lokale horeca, slijterijen en brouwerij Eleven in Utrecht en bij brouwerij Frontaal in Breda.
Twee brouwers met geschiedenis in crowdfunding
Het bier is gebrouwen met brouwerij Eleven en brouwerij Frontaal, twee brouwerijen die financiering ophaalden via het platform. Brouwerij Eleven startte afgelopen jaar een crowdfunding om hun brouwerij uit te breiden met een proeflokaal dat in september wordt geopend. Eleven werkt vaker samen met andere brouwers en bedrijven: “Eleven staat voor, één plus één is eleven. Ons motto is samen staan we sterker, dat we dit bier mochten brouwen samen met CrowdAboutNow en brouwerij Frontaal was voor ons dus een feestje.” aldus Loes van Impelen, eigenaresse brouwerij Eleven.
Ondernemer Roel Buckens van brouwerij Frontaal startte in 2015 zijn eerste crowdfunding, inmiddels heeft hij met drie campagnes meer dan 1,3 miljoen euro opgehaald om zijn brouwerij te laten groeien. “De 3000 liter die we in 2015 per maand moesten verkopen, produceren we nu per dag”, vertelt Buckens. “Mijn eerste campagne begon uit noodzaak; ik was tweeëntwintig en had geld nodig voor mijn plannen. Met nul track record of eigen vermogen sta je bij de bank zo weer buiten. Onze tweede crowdfunding was vanuit overtuiging, we groeiden keihard en hadden blijkbaar enorme schare met liefhebbers. Met die club wilde ik graag groeien,” aldus Buckens.