Dutch Tulip Beer wint wedstrijd ‘Nederlands Nieuwe’
Dutch Tulip Beer, een samenwerking van 100% Leaf en Het Brouwdok is gekozen tot Nederlands Nieuwe 2021. Daarmee is het de opvolger van Weibok, gebrouwen door het samenwerkingsverband Klaverke Bier. Een vierkoppige jury koos Dutch Tulip Beer boven een grote diversiteit aan andere inzendingen. Daarbij waren zowel de kwaliteit van het bier, als het verhaal achter het bier van belang. Brouwerijen van het noorden van Friesland tot het zuiden van Limburg hebben meegedaan.
De bierprijs Nederlands Nieuwe is ingesteld ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het BIERburo in 2018. Dit jaar vond de tweede editie plaats. Met Nederlands Nieuwe daagt het BIERburo brouwers uit een nieuw bier te brouwen dat wortelt in de lokale omgeving van de brouwerij. Dat kan zijn door gebruik van lokale ingrediënten, lokale bereidingswijze of door samenwerking met partijen uit de buurt.
Dutch Tulip Bier is ontstaan uit een samenwerking tussen meerdere brouwerijen, waarvan er eentje helemaal geen bier brouwt. Het bier is gebrouwen met tulpen van de tulpenbrouwerij en is ontwikkeld door Annelies Hornstra van 100% Leaf in samenwerking met Gerard Ypenga van het Brouwdok. Het bier heeft oog voor duurzaamheid door het gebruik van biologisch geteelde tulpenbollen. Na een lange speurtocht wist Annelies die bij de Tulpenbrouwerij te vinden. Voor het bier zijn uitsluitend onverkoopbare exemplaren gebruikt, die niet voor verder gebruik in aanmerking komen. Zo vinden ze toch nog een bruikbare toepassing. Het bier heeft bewust een bescheiden alcoholpercentage van 4,4%, passend in een trend om alcoholconsumptie te matigen. De jury roemt het aroma van het bier met tonen van geel tropisch fruit en vlierbloesem. Het is hoog in koolzuur en helemaal in balans. Een echte doordrinker. In de doos ziet het bier er door het gebruik van verschillend gekleurde doppen uit als een boeketje.
Volgens Henri Reuchlin van het BIERburo hebben we in Nederland een prachtige nieuwe biercultuur ontwikkeld. Iets om trots op te zijn. “En toch knaagt er wat: want wat is nu een typisch Nederlands bier? We hebben onze versie van het bockbier, wellicht, en een Nederlandse interpretatie van Oud Bruin, waar zelfs de brouwers die het brouwen niet heel trots op zijn. Er zijn enkele manmoedige pogingen om ons verleden te doen herleven in Kuit of Princessebier. Maar iets eigentijds ontbreekt. Dutch Tulip Beer past prima in de doelstelling van Nederlands Nieuwe: lokale samenwerking, een Nederlands ingrediënt en als kers op de taart het hergebruik van een bijproduct, dat anders verloren was gegaan.”
Nederlands Nieuwe is een wedstrijd die open staat voor professionele brouwers. Een jury, bestaande uit Dr Peter Klosse, van TASTE en de Academie voor Gastronomie, Marco Philipsen van MITRA, biersommelier en brouwer Jet van de Griendt van Big Belly Bar en Nederlands kampioen biersommelier Pepijn van der Waa van BierTalent beoordeelde de bieren, zowel op kwaliteit als op originaliteit en creativiteit. Dat was nog een hele kluif. Het niveau van de inzendingen lag hoog en de competitie was daarmee stevig was. Het was enorm moeilijk om een keuze te maken. Want er kan er maar één echt de winnaar zijn. Het winnende bier zal onder andere worden opgenomen in het assortiment van MITRA.