Franck Evers stopt na 20 jaar als ‘Heineken Global Draughtmaster’
Franck Evers, beter bekend als de Global Draughtmaster van Heineken International, kondigde aan dat hij stopt met de meeste van zijn internationale activiteiten voor het biermerk en zich volledig gaat richten op zijn bedrijf, Checkmijnzaak.nl. Evers heeft een indrukwekkende carrière achter de rug, waarin hij in 85 landen in meer dan 500 steden werkte, duizenden horecabedrijven bezocht en verantwoordelijk was voor de iconische tv-commercials met stromend bier. Daarnaast was hij aanwezig bij talloze Champions League-finales en Holland Heineken Houses, en ontmoette hij zelfs Freddy Heineken tijdens een bijzondere 2,5 uur durende meeting op diens kantoor.
“Ik heb een sterke band opgebouwd met zijn kleinzoon, Alexander, en ook zijn dochter Charlene en haar man Michel begroeten me altijd vriendelijk”, aldus Evers. Toen Evers begon met zijn trainingen, bestond er wereldwijd nauwelijks een structureel programma voor het tappen van bier. Evers zag de noodzaak van een uniform systeem en ontwikkelde het Heineken ‘Star Serve’ programma. “Het idee was simpel”, legt Evers uit. “Er is een perfecte manier om Heineken-bier te behandelen. Heineken controleert het bier honderden keren op de brouwerij en besteedt 10% van de jaarlijkse omzet aan marketing. Maar de laatste paar centimeter, in het glas, verliezen ze alle controle.” Hij vervolgt: “De barkeeper is de belangrijkste, maar ook de zwakste schakel in het gastcontact. Als de barkeeper niet goed getraind is of geen zin heeft, wordt het bier slecht behandeld, smaakt het minder lekker en krijgt het merk de schuld. Maar het is niet het merk dat de schuld moet krijgen, het is de manier waarop het bier wordt behandeld.”
Evers was altijd trots op zijn rol als motivator voor barkeepers om bij elk glas het perfecte tapritueel uit te voeren. “Op het snijvlak van merk en gastbeleving kon ik ervoor zorgen dat Heineken-bier op zijn best werd geserveerd, en Heineken heeft me daarin altijd 100% gesteund. Ik ben altijd enorm trots geweest op de titel Global Draughtmaster, maar ik kijk ook erg uit naar de toekomst.” De rol van Global Draughtmaster komt nu echter ten einde, omdat Heineken International besluit dat het merk altijd boven de persoon moet staan. Zij hebben inmiddels zelf voldoende expertise in huis om deze programma’s uit te voeren. “Dat geeft mij de ruimte om me volledig te richten op een nieuw hoofdstuk.”
Evers is van plan om zijn ervaringen op papier te zetten en een boek te schrijven over zijn reis van Nijmeegse kroegbaas met een wereldhit ‘who the X is Alice’, naar wereldreiziger voor Heineken. De titel: ‘Hoe belandde een Nijmeegse kroegbaas op de mooiste locaties ter wereld voor Heineken?’ Daarnaast heeft Evers al twee boeken geschreven: ‘Het gastvrije meesterplan’ en ‘Essentiële horecamanagementstrategieën voor de nieuwe generatie’, waarin hij zijn kennis en ervaring deelt met horecaondernemers. In de toekomst gaat Evers zich volledig wijden aan Checkmijnzaak.nl, het bedrijf dat hij samen met zijn compagnon Frank Laumen runt. Laumen, een IT-ondernemer met wie Evers al meer dan 30 jaar samenwerkt, brengt zijn technische expertise in om horecaondernemers te helpen hun bedrijven te optimaliseren en meer omzet te genereren. Evers en Laumen bieden praktische tools en inzichten waarmee al tientallen ondernemers hun verkoopprocessen hebben verbeterd en de gastbeleving naar een hoger niveau hebben getild. Met zijn unieke kennis van gastvrijheid, marketing en productoptimalisatie gaat Evers een nieuwe toekomst tegemoet, waarin hij met Checkmijnzaak.nl de horeca naar een hoger niveau wil tillen.