De jaarlijkse actie Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, kent in 2021 een opbrengst van € 50.171. De opbrengst, die ten goede komt aan Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij), wordt aangewend voor vernieuwend onderzoek en andere activiteiten op het gebied van kinderkanker, gericht op minder pijn tijdens behandelingen, meer genezing en een hogere kwaliteit van leven op latere leeftijd. Speciaal voor Geniet & Geef brouwde brouwmeester Jan-Willem den Hartog ‘De Molen Geniet & Geef’. Dit Geniet & Geefbier is door ruim 50 horecazaken en bij Mitra Drankenspeciaalzaken en Albert Heijn verkocht in fles.

Dankbaar voor resultaat

Frits Hirschstein, oprichter van KiKa, nam de cheque in ontvangst in Bodegraven: “Samen streven we naar minder pijn en strijd, meer genezing en kwaliteit. Dit mooie bedrag, opgehaald in een jaar dat vooral de horeca het moeilijk had, levert daar een grote bijdrage aan. We zijn Stichting Geniet & Geef, Brouwerij De Molen en alle deelnemers heel dankbaar.” Het Geniet & Geef-bier was de afgelopen maanden verkrijgbaar op fles in meer dan 50 Nederlandse horecagelegenheden, en bij Mitra Drankenspeciaalzaken en Albert Heijn. Vanwege de onzekere situatie die Covid-19 met zich meebrengt is dit jaar besloten het bier niet op fust af te vullen. Daarom werd, in tegenstelling tot eerdere edities, geen tweemaal 78 hectoliter gebrouwen, maar eenmaal. Dit volume verwijst naar het genezingspercentage van kinderen met kanker, dat begin 2021 op 78% lag. Alles in aanmerking genomen is het opgehaalde bedrag een fantastisch resultaat, in een jaar dat brouwers en horecabedrijven het vanwege Covid-19 bepaald niet gemakkelijk hadden.

Vereerd

Brouwerij De Molen voelde zich vereerd om dit jaar, de achtste editie inmiddels, het Geniet & Geef-bier te mogen brouwen. Christiaan Peijnenburg, Salesmanager van Brouwerij de Molen: “Onze brouwerij is al sinds de oprichting maatschappelijk betrokken: zo bieden wij plaats aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij zien KiKa als een zeer nobel doel waar we ons graag voor inzetten. Onze brouwer was er trots op een bijzonder blond bier te mogen brouwen; vol, moutig, licht kruidig en gedrooghopt met Sorachi Ace. De Geniet & Geef werd aldus een Fruitfull Blond van 6,5% waar je rustig van kon genieten, terwijl je tegelijkertijd iets teruggeeft. Dat de actie meer dan een halve ton heeft opgebracht vervult ons allen met dankbaarheid.”

Geniet & Geef 

Sinds 2012 presenteert Stichting Geniet & Geef ieder jaar een bijzonder bier. De Geniet & Geef-actie heeft sinds de start al meer dan € 685.000 opgebracht. Initiator Gaius Voûte: “Momenten waarop je geniet, maken je ervan bewust hoe goed je leven eigenlijk is. Stichting Geniet & Geef zet zich in om deze genietmomenten om te zetten in donaties voor het goede doel, donaties voor KiKa. Dat we nu mogen vaststellen dat de actie, en iedereen die daaraan een bijdrage heeft geleverd, wederom een record heeft gebroken is indrukwekkend: zelfs in een corona-jaar weten we krachten te verenigen.” De opbrengst gerealiseerd met de verkoop van het bier komt volledig ten goede aan KiKa. Volgens de nieuwste cijfers ligt het genezingspercentage op 81%. Dat volume zal dan ook in 2022 worden gebrouwen! Met deze actie en de onderzoeken die KiKa financiert, wordt er naar gestreefd om in 2025 een genezingspercentage van 95% te realiseren.

Bij de foto vlnr: Cees-Jan Adema – Secretaris Geniet & Geef; Gaius Voûte – Voorzitter Stichting Geniet & Geef; Frits Hirschstein – Directeur KiKa, Jan-Willem Den Hartog – Brouwmeester Brouwerij de Molen; Christiaan Peijnenburg – Salesmanager Brouwerij de Molen en Nathalie Olde Wolbers – Marketingmanager Bier&cO)