Supermarkt Lidl moet stoppen met de verkoop van bier met het merk Kordaat. De naam en de verpakking lijken te veel op Kornuit van Grolsch. Dat eiste Grolsch volgens het Algemeen Dagblad op 14 februari jl. in een kort geding bij de voorzieningenrechter in Rotterdam. Grolsch en Lidl hielden de rechtszaak beiden stil. 

Lidl kwam vorig jaar november met het nieuwe huismerk ‘Kordaat’. Dat leek in veel opzichten wel heel erg op het Grolsch-merk Kornuit, zoals de naam, een cursieve letter op het label en een bebaarde man op het halsetiket (Grolsch heeft in de reclame van Kornuit ook een bebaarde man). Aanvankelijk reageerde Grolsch uiterst terughoudend. Hoewel merkdeskundigen riepen dat er genoeg aanleiding was voor een merkenrechtszaak, bleef het stil in Enschede. Nu blijkt dat na de lancering al de eerste brief richting Lidl is gegaan. Woordvoerder Koert van ’t Hof van Groslch: “Lidl heeft daar niet inhoudelijk op gereageerd. Ze lieten weten het niet met ons eens te zijn en daarna bleef het stil.” Daarop besloot de Twentse brouwer de juridische strijd aan te gaan. De partijen troffen elkaar bij de rechter in Rotterdam. Die moet in kort geding uitmaken of Lidl onmiddellijk moet stoppen met de verkoop van Kordaat, zoals Grolsch eist. Koert van ’t Hof: “Wij bouwen al sinds 2013 zeer zorgvuldig aan de merknaam Kornuit. Aanvankelijk als submerk van Grolsch, maar het is inmiddels zo sterk dat het als zelfstandige merknaam bestaansrecht heeft. Daar fietst Lidl nu gewoon dwars doorheen. Zij liften met Kordaat mee op onze marketinginspanningen en dat brengt ons merk fundamenteel schade toe. Dit is verwarrend voor consumenten.”