Een krappe drie jaar na het betreden van de Mozambikaanse biermarkt heeft Heineken een brouwerij geopend in het hoofdstedelijke district Maputo, zo meldt het Financieel Dagblad. De opening werd officieel voltrokken door president Filipe Nyusi. Topman Jean-François van Boxmeer ziet Mozambique als een land met kansen voor Heineken waar een biermarkt ligt met grote potentie. Heineken is sinds eind 2016 actief in Mozambique. In 2016 opende Heineken een brouwerij in Ivoorkust en het jaar daarvoor een in Ethiopië.

“De bevolking is jong, de middenklasse groeit en leeft steeds meer in steden”, zei Van Boxmeer. “Het economische perspectief is bovendien veelbelovend en de biermarkt heeft grote potentie te groeien.” Mozambique kent een groei van het bbp van 3,5%. De bierconsumptie ligt op 10,5 liter per hoofd van de bevolking. Heineken is sinds eind 2016 actief in Mozambique. Toen opende de bierbrouwer een verkoopkantoor, waardoor het internationale merken als Amstel, Sagres en Strongbow aan de Mozambikaanse consument kon verkopen. Onlangs lanceerde Heineken met Txilar een lokaal biermerk. De brouwerij in Mozambique is de zestiende op het Afrikaanse continent. In 2016 opende Heineken een brouwerij in Ivoorkust en het jaar daarvoor een in Ethiopië. De brouwerij in Mozambique heeft Heineken ongeveer $100 mln gekost. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen gebruik gemaakt van de diensten van 1000 Afrikaanse werkers, onder wie negenhonderd Mozambikanen.

In 2018 bedroeg de omzet van Heineken €26,8 mrd, tegenover €25,8 mrd het jaar daarvoor. Dat leverde onder de streep een nettowinst van €1,9 mrd op, een fractie minder dan in 2017. Heineken investeerde het afgelopen jaar opnieuw veel in opkomende markten. Het bedrijf breidde zijn productie uit in onder meer Mexico, Vietnam en Zuid-Afrika.