Swinkels Family Brewers introduceert een nieuw Hard Seltzer merk, genaamd: Spijked&. Onderscheidend aan dit nieuwe merk is dat Swinkels Family Brewers hiervoor een samenwerking aangaat met The Seaweed Company, om een bijdrage te leveren aan het herstel van de oceaan. De brouwer betreedt hiermee een nieuwe markt, naast haar gevarieerde aanbod aan bieren. Spijked& is alcoholisch bruiswater met 4,7% en vijf keer gedistilleerde alcohol. Het bevat 65 Kcal en minder dan 1 gram suiker per 250ml blik.

Spijked& is veganistisch en glutenvrij en verkrijgbaar in vier smaken: Lemon, Cherry, Wild Berries en de eerste in zijn soort: Seaweed. De Seaweed variant is, naast verrassend lekker, een integraal onderdeel van de positionering van het Spijked& merk; ‘More than a Hard Seltzer’.

Ecosysteem oceaan herstellen

Spijked& heeft een uitgesproken maritieme uitstraling, wat naadloos aansluit bij de nieuwe en grensverleggende samenwerking met The Seaweed Company. Swinkels Family Brewers gaat in zee met deze scale-up om duurzame zeewierteelt onder de aandacht te brengen. Zeewier heeft een belangrijke rol in het herstel van de oceaan en voor elk verkocht blik Spijked& wordt bijgedragen aan een nieuw stuk zeewierboerderij ter grootte van een A4 om zo de zeewierteelt verder te ontwikkelen.

Nederlandse roots

De merknaam Spijked& is gebaseerd op het Engelse woord ‘Spike’, wat alcoholiseren van bruiswater betekent. In de VS staat dit type drank ook wel bekend als een ‘Spiked Seltzer’. De ‘ij’ in Spijked& laat de Nederlandse afkomst van het merk zien. Gijs Swinkels, CCO bij Swinkels Family Brewers: “Spijked& speelt in op de groeiende trend van de moderne consument, die steeds vaker merkkeuzes en beslissingen neemt die passen bij hun levensstijl en overtuigingen. Het Hard Seltzer-assortiment van Spijked& is een ‘better-for-you’ alternatief voor de gezondheids- en milieubewuste consument die op zoek is naar een verfrissend alcoholisch drankje dat zowel caloriearm als smaakvol is. Wij geloven dat Spijked& veel potentie heeft. Dit is onlangs al bewezen toen de Wild Berries-variant blind geproefd de nummer 2 van de 69 Hard Seltzer-merken is geworden bij het Zweedse Systembolaget. Daarom is het product vanaf de zomer 2021 daar te koop en dat geeft uiteraard veel vertrouwen voor de toekomst van dit nieuwe product binnen ons aanbod.”

Swinkels licht toe waarom deze stap bij hen als familiebedrijf past: “Investeren in duurzame initiatieven is enorm belangrijk voor ons familiebedrijf. We denken in generaties, niet in jaren. Deze focus heeft ertoe geleid dat we de samenwerking met The Seaweed Company zijn gestart. Dit past perfect in onze duurzaamheids- en circulariteitsstrategie.”

Joost Wouters, SeaEO bij The Seaweed Company: “We zijn erg enthousiast over de samenwerking met Spijked& en de kans om meer zeewierboerderijen te bouwen. Zeewier levert een belangrijke bijdrage aan het herstel van onze oceanen. Het heeft geen land, kunstmest of zoet water nodig om te groeien, neemt veel CO₂ op en het verrijkt de mariene biodiversiteit. Zeewier heeft veel waardevolle toepassingen die bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van mensen, dieren en planten, en we kijken er naar uit om samen met Spijked& meer zeewierboerderijen te bouwen en de cultivatie van deze unieke onbenutte natuurlijke hulpbron te versnellen.”

Verkrijgbaarheid Spijked&

De vier Spijked&-smaken zijn in Nederland verkrijgbaar. Voor consumenten is het drankje online te koop op www.spijked.com. Klanten kunnen het bestellen via Swinkels Family Brewers en Bier&cO. Het merk gaat ook de grens over. Vanaf november dit jaar is het verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. Begin 2021 ook in Zweden en IJsland.