Kornuit (Grolsch) verliest rechtszaak van Kordaat (Lidl)
Lidl mag het pilsbier Kordaat blijven produceren en verkopen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam besloten, zo meldt RTV Oost. Het bier van de supermarkt schoot dusdanig in het verkeerde keelgat bij Grolsch, dat de bierbrouwer uit Overijssel naar de rechter stapte. Kordaat zou te veel lijken op Kornuit, het pilsbier van Grolsch, dat wilde dat Lidl per direct zou stoppen met de verkoop ervan.
De grote vraag was of de twee namen, die beide met de letters ‘kor’ beginnen en met een ’t’ eindigen, voor verwarring kunnen zorgen onder klanten. De voorzieningenrechter vond van niet, omdat de letters in de klemtoon bij Kornuit en Kordaat anders zijn. Daarnaast zijn er qua vormgeving genoeg verschillen tussen de twee pilseners, zo luidt het oordeel. Drie maanden geleden presenteerde Lidl het bier Kordaat. Niet alleen de naam lijkt op het Kornuit van Grolsch, ook het etiket en het lettertype waarmee de naam van het bier is geschreven doen sterk denken aan de Grolsch-variant. Volgens Grolsch lift Lidl met Kordaat mee op de marketinginspanningen van Grolsch wat verwarrend is voor consumenten. Bij Grolsch zagen ze de uitspraak die de rechter deed niet aankomen. “We zijn verrast en geschokt door deze uitspraak”, aldus Van ’t Hof. “Wij vinden nog steeds dat Lidl echt inbreuk heeft gemaakt op onze exclusieve merkrechten voor Kornuit.” Grolsch overweegt van de mogelijkheid gebruik te maken om in beroep te gaan tegen de uitspraak.