LiveWall ontwikkelt Artificial Intelligence-bier, gebaseerd op data
Creatief digitaal bureau LiveWall en Stadsbrouwerij Tilburg ontwikkelen samen het eerste Artificial Intelligence-bier ter wereld: ‘RenAI’. De receptuur past zichzelf aan, gebaseerd op online en social data. Zo wordt een bierrecept dus aangevuld met alle recensies, trends en verkoopcijfers die online te vinden zijn. Het RenAI-bier wisselt daardoor per persoon, seizoen en per trend.
“Independent brewers schieten als paddenstoelen uit de grond”, vertelt meesterbrouwer René Stenvert van Stadsbrouwerij Tilburg aan de Noordhoekring. “Dan moet je blijven vernieuwen om opgemerkt te worden.” Samen met de ontwikkelaars van LiveWall Group, ook met een hoofdkantoor in Tilburg, werd er een bier ontwikkeld op basis van online, social data. LiveWall-Art Director Chris Pelk: “Wij willen altijd voorop lopen op online, digitaal en data-gebied.” LiveWall was aan het experimenteren met haar nieuwe product ‘LiveWall AI’ toen Stadsbrouwerij Tilburg als geroepen kwam. “LiveWall AI is een Artificial Intelligence Software-tool waarmee producten op basis van verzamelde data zichzelf verbeteren”, legt Pelk uit. “Zo kan het bierrecept zich op basis van online kennis aanpassen naar de laatste trends en gewenste smaakbelevingen.”
Zo wordt een bierrecept dus aangevuld met alle recensies, trends en verkoopcijfers die online te vinden zijn. Het RenAI-bier wisselt daardoor per persoon, seizoen en per trend. Het kan dus zijn dat als je een flesje RenAI bestelt in de zomer, je witbier proeft. In de herfst zal het eerder een IPA of Bock zijn. LiveWall hoopt de AI-tak in de loop van het jaar ook in te kunnen zetten op gebied van food- en mediaproducties. “Bij Stadsbrouwerij Tilburg experimenteren we natuurlijk al met verschillende smaken en trends. Zo richten we ons op zo natuurlijk mogelijk, ongefilterd bier. Bieren met een wat lager alcoholpercentage zijn populairder aan het worden. Maar data gebruiken om het recept te veranderen, hadden we nog niet gedaan. Samen met LiveWall kunnen we nu brouwen naar perfectie”, vertelt Stenvert.
LiveWall Group ontwikkelt met een team van 70 mensen en bureaus in Nederland, België en de UK innovatieve online concepten, producten, campagnes en platforms. Het volledig in-house team werkt voor klanten als KLM, RTL, Coca Cola en Spotify. Stadsbrouwerij Tilburg is een lokale, familie-microbrouwerij. Hier wordt zelf, samen en in opdracht gebrouwen. Bij Stadsbrouwerij Tilburg ben je aan het juiste adres voor een brouwerijbezoek, een proeverij met rondleiding, of voor het brouwen van een eigen bier met je (vrienden)groep.