Marije aan het Rot wint onderzoeksbeurs Kennisinstituur Bier
De winnaar van de onderzoeksbeurs 2019 van Kennisinstituut Bier is dr. Marije aan het Rot uit Nederland. Ze wint 5.000 euro om haar onderzoek naar bier en empathie uit te voeren. Het onderzoek van Aan het Rot draagt de titel ‘Bier, alcohol en empathie: een experimenteel onderzoek bij mannen en vrouwen’. In de studie krijgen 100 deelnemers bier te drinken. Daarna zal met computertesten en vragenlijsten worden onderzocht of alcohol (uit het bier) de empathie beïnvloedt en of er verschillen zijn tussen mannelijke en vrouwelijke sociale drinkers.
Aanvragen van over de hele wereld
Dit is de vijfde keer dat de onderzoeksbeurs van Kennisinstituut Bier wordt toegekend. Dit jaar ontvingen ze 14 aanvragen van over de hele wereld. In de tweede helft van 2020 looft Kennisinstituut Bier weer een beurs van 5.000 euro uit voor onderzoek naar matige alcoholconsumptie in een gezonde levensstijl.
Lees het winnende onderzoeksvoorstel
Kennisinstituut Bier is het wetenschappelijke instituut op het gebied van verantwoorde bierconsumptie in relatie tot gezondheid. Het instituut verzamelt wetenschappelijke kennis rondom de biomedische, psychosociale en voedingskundige aspecten van verantwoorde bierconsumptie. Vervolgens plaatst Kennisinstituut Bier deze wetenschappelijke bevindingen in context en maakt ze actief beschikbaar voor verschillende doelgroepen. Daarnaast signaleert het instituut trends in wetenschappelijk alcoholonderzoek en levert een bijdrage aan het wetenschappelijke debat rond matige alcoholconsumptie en gezondheid.