Nationaal Bieronderzoek: bierdrinker kiest steeds bewuster voor een bier
De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers. Het onderzoek naar biertrends laat zien dat de bierdrinker bewuster kiest voor een bier. Blond bier wint terrein en deelt de eerste plek met jarenlange favoriet witbier binnen de speciaalbieren. Vrouwen staan door het huidige aanbod steeds meer open voor andere bieren dan twee jaar geleden. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bier- & foodpairing worden omarmd.
Minder alcohol
Hoewel pils al jarenlang het meest gedronken bier is onder bierdrinkende Nederlanders wordt de populariteit van ons gerstenat steeds meer bepaald door de keuze in alcoholvrije en -arme bieren. Bijna de helft (45 procent) van de bierdrinkers kiest weleens bewust voor bier met minder alcohol. De helft (52 procent) ziet daarbij alcoholvrij bier als een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken. “De populariteit van alcoholvrij bier kunnen we wijten aan een samenspel tussen de bewustere consument en het steeds bredere aanbod binnen het segment. Daardoor kan de consument ook meer varianten uitproberen”, stelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.
Speciaalbier: blond bier wint terrein
Daarnaast kiezen bierdrinkende Nederlanders vaker voor speciaalbier. Vier op de vijf bierdrinkers gaat weleens voor een speciaalbier, waarbij men dit jaar steeds vaker kiest voor blond bier. Dit speciaal bier deelt samen met witbier de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfst bokbier en weizenbier. De belangrijkste reden voor de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69 procent) en afwisseling (39 procent), maar ook opvallend, steeds meer vanwege het lokale karakter.
Juist vrouwen gaan meer variëren
De almaar groeiende keuze in het bierschap wordt gezien. Circa driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer diversiteit in het bieraanbod is dan twee jaar geleden. Door het huidige aanbod besluit de helft vaker een ander bier te proberen dan twee jaar geleden. Variëren in bier is lang geen mannenzaak meer. Meer dan de helft (54 procent) van de vrouwen kiest juist vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42 procent van de mannen het geval is. Ook kiezen vrouwen door het huidige aanbod nu vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank (43 om 35 procent).
Bewust genieten
“Het onderzoek laat zien dat de consument zich bewuster wordt van de veelzijdigheid van bier. Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak, alcoholvrij of -arm en afkomst”, aldus Cees-Jan Adema. “De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. Zo wordt de alcoholvrije variant niet alleen gedronken omdat er nog gereden moet worden, maar ook omdat het wordt gezien als lekker alternatief voor als je even geen alcohol wilt drinken. En vergeet niet, het groeiende aanbod van en vraag naar speciaalbieren mét een lager alcoholpercentage zegt ook iets over de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten.”
Nederlander wil advies, maar kiest nog op basis van ervaring en gevoel
De Nederlandse bierconsument gaat dus steeds bewuster om met de bierkeuze. Dit komt ook tot uiting in het matchen van (speciaal)bier en food. Circa een op de vier kiest soms specifiek voor een bepaald bier bij het eten en bijna een vijfde (18 procent) serveert weleens een passend bier als hij gasten heeft. Daarnaast vindt de bierdrinker het fijn om advies te krijgen over het combineren van bier en food. Twee vijfde van de bierdrinkers stelt een passend bieradvies bij het eten in horecagelegenheden op prijs en 42 procent vindt het logisch als er naast wijnadvies ook bieradvies op de menukaart staat. Hoewel bieradvies dus wenselijk is, kiest meer dan de helft (51 procent) een bepaald bier bij het eten vanuit zijn eigen kennis, en maakt twee vijfde deze keuze op gevoel. Slechts 13 procent vraagt actief advies in de horeca. “Bewust genieten wordt steeds meer de norm. Ik zie dit in de praktijk. Voor elk moment, maar ook voor elk gerecht is er wel een passend bier”, stelt Arvid Bergström, chef-kok, biersommelier én voorzitter van het Nederlands Gilde der Biersommeliers.
Meer experimenteren
“De consument moet de verschillende aroma’s, smaken en geuren van bier nog verder leren kennen. Men experimenteert hiermee, maar heeft nog een smakelijke wereld te ontdekken, vervolgt Bergström. “Passend bieradvies in de horeca, aanduiding van biercategorieën in het schap maar ook nieuwe bier & food-apps als de Bier Butler kunnen daarbij een uitkomst bieden. Het zorgt ervoor dat op een laagdrempelige manier advies wordt gegeven over een passend bier bij een gerecht. Het opent nieuwe deuren en laat je verrassen”, aldus Bergström.
Overige bierfeiten:
Driekwart (74 procent) van de bierdrinkers heeft het gevoel dat er nu meer variëteit in het aanbod is dan twee jaar geleden. Bijna de helft (46 procent) kiest door het huidige aanbod vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden.
Mannen kiezen, in vergelijking met vrouwen, vaker voor speciaalbier vanwege het ambachtelijke karakter.
Meer dan de helft (52 procent) van de bierdrinkers vindt alcoholvrij bier een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken.
Gemiddeld wordt het aantal bierbrouwerijen op 141 geschat, terwijl dit in 2016 nog op minder dan 100 geschat werd. Toch is dit nog een behoorlijke kloof met de werkelijkheid: in 2017 telde Nederland 597 brouwerijen.
Bijna de helft van de bierdrinkers (43 procent) vindt het belangrijk dat er verschillende soorten bier op de tap worden geschonken in horecagelegenheden. Lokaal bier is voor bijna een kwart van belang (24 procent).
Bijna een op de vijf (17 procent) bierdrinkers heeft weleens een bierbrouwerij bezocht, een op de tien een bierfestival.
Bekijk het Nationaal Bieronderzoek 2018 op de website van Nederlandse Brouwers.