Op woensdag 13 april 2022 vindt voor de achtste keer de Dutch Beer Challenge plaats. Deze editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra), de wedstrijd voor Nederlandse brouwerijen en hun bieren, zal opnieuw plaatsvinden in Rotterdam. Alle ruim 900 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben al één of meer van hun bieren ingeschreven, van grote bekende tot kleine onbekende brouwerijen. De inschrijving is nog open tot en met 1 april 2022. Brouwerijen die nog kans willen maken op een bronzen, zilveren of gouden medaille in een bepaalde biercategorie moeten zich haasten. Registreren kan via https://www.dutchbeerchallenge.nl/registratie.

De vraag is: welke brouwerijen durven de competitie met elkaar aan te gaan en welk bier wordt de opvolger van Jopen Mooie Nel (2015), Gajes van Bruut Bier (2016), Bloedbroeder van Kompaan (2017), NightPorter van Bronckhoster (2018), La Trappe Tripel (2019), 150 Watt van Stadsbrouwerij Eindhoven (2020) en Meander van Nevel Artisan Ales (2021) als het Beste Bier van Nederland in 2022?

Het aantal brouwerijen in Nederland is in 2021 verder gegroeid tot ongeveer 900, al zijn er zeker ook brouwerijen die als gevolg van de corona-crisis moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Toch blijft de Dutch Beer Challenge een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de vorige, zevende, editie van de Dutch Beer Challenge, was er een recordaantal van 539 Nederlandse bieren in competitie, waarna er aan 26 een gouden, 32 een zilveren en 33 een bronzen medaille werd toegekend. Voor de achtste editie in 2022 rekent de organisatie opnieuw op een groot aantal ingezonden bieren.

Vakkundige juryleden

Op 13 april zijn er in ieder geval Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters aanwezig en wellicht ook weer enkele internationale specialisten. Deze juryleden proeven blind in verschillende bier-hoofdcategorieën met verschillende subcategorieën. De bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. De gelauwerde bieren krijgen promotie van de (inter)nationale en regionale media, hetgeen aangeeft welke waarde de medailles ook hebben voor de consument. Mitra drankenspeciaalzaken heeft zich wederom als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.

Belangrijkste doelstellingen DBC

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:

  • Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter
  • Rick Kempen (Bier&cO), secretaris
  • Marco Philipsen (Mitra), penningmeester
  • Henri Reuchlin (BIERburo)
  • Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van o.a. www.brusselsbeerchallenge.com).

De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op volstrekt onafhankelijke wijze georganiseerd door BeComEv, welke de wedstrijdleiding in handen heeft. Zie voor informatie de website www.dutchbeerchallenge.nl