Oostwegel Collection en Brand lanceren nieuw bier: Heritage Blond
De twee Limburgse bedrijven Oostwegel Collection en Brand hebben de handen ineen geslagen om een eigen bier te brouwen als eerbetoon aan Limburgs ambacht en erfgoed. De naam, Heritage Blond, verwijst naar de jarenlange samenwerking tussen Oostwegel Collection en Brand, die inmiddels al ruim 40 jaar bestaat. Het frisse bier is vanaf 30 juni exclusief als tapbier verkrijgbaar in de vier huizen van Oostwegel Collection: Kruisherenhotel Maastricht, Château St. Gerlach, Château Neercanne en Winselerhof.
De samenwerking tussen beide bedrijven startte bij de oprichting van Oostwegel Collection in 1980 door Camille Oostwegel sr. Sindsdien zijn de Limburgse ondernemingen nauw met elkaar verbonden en delen ze een grote waardering voor cultureel erfgoed. Oostwegel Collection restaureert al ruim 40 jaar Rijksmonumenten in Zuid-Limburg tot bijzondere hotels en restaurants. Bij Brand staan traditie, ambacht en vernieuwing centraal en experimenteert daarom met de ontwikkeling van bijzondere bieren zoals Heritage Blond in de microbrouwerij in het Limburgse Wijlre. Heritage Blond heeft dan ook een sterke lokale signatuur, en bevat onder andere appelsap gemaakt van appels uit de boomgaard op Château St. Gerlach.
Rijke geschiedenis
Het resultaat is een fris bier, dat makkelijk te drinken is en zich perfect leent voor bier-spijs combinaties. Naast de lokale appelsap bevat het bier onder andere paradijszaad en Citrahop. Camille Oostwegel, eigenaar en algemeen directeur van Oostwegel Collection is trots op Heritage Blond: “Het bier illustreert de rijke geschiedenis van onze beide bedrijven. Wij bieden onze gasten al een prachtige lokale beleving aan door onder andere in onze restaurants te werken met producten uit eigen moestuin, en met wijngaard St. Martinus uit Vijlen werken we al lange tijd samen voor onze eigen huiswijnen die gemaakt zijn met druiven van de wijngaard op Château St. Gerlach. Ik kijk er echt naar uit om onze gasten nu ook de smaak van Limburg in een bier te laten proeven.”
Ook Martijn Wijnhoven, regionaal verantwoordelijk voor Brand in Limburg, is blij met het resultaat: “In onze microbrouwerij in Wijlre hebben we de ruimte om te experimenteren en om bijzondere bieren te ontwikkelen. Altijd met kwaliteit voorop. Ook Oostwegel Collection staat voor kwaliteit, en onze beide bedrijven investeren in de toekomst. Heritage Blond is hier een geweldig voorbeeld van en een kroon op onze lange samenwerking.”
Behoud regionaal erfgoed
Heritage Blond past goed in een reeks van bijzondere samenwerkingen tussen Brand en regionale partijen, zoals het recent gelanceerde roze witbiertje speciaal voor Pinkpop 2024. Oostwegel Collection vindt het belangrijk dat regionaal erfgoed behouden blijft en investeert daar ook in door onder andere een deel van de inkomsten te schenken aan initiatieven die zich inzetten om dit erfgoed te beschermen. Oostwegel sluit af: “Heritage Blond is schitterend Limburgs vakmanschap, waarvan ik hoop dat onze gasten er net zo van zullen genieten als wij.”
Op de foto van links naar rechts: Jop Wilms Brand / Heineken senior account manager Maastricht, Ineke van de Laak directeur Kruisherenhotel Maastricht, Kim van den Bongard biersommelier Oostwegel Collection, Meredith Stark Oostwegel Head of Brand Management & Marketing, Camille Oostwegel eigenaar en algemeen directeur van Oostwegel Collection, Martijn Wijnhoven regionaal verantwoordelijk voor Brand in Limburg en Nils Reichhardt meesterbrouwer Microbrouwerij Brand.