Reisuitgeverij verkoopt eigen biermerk Voyago
Omdenken is een belangrijk kenmerk van de huidige coronacrisis. Veel bedrijven hebben initiatieven ontplooid om (neven)inkomsten te genereren. TRAVel Media, uitgever van reisvakbladen, is daarop geen uitzondering. De uitgeverij verkoopt nu ook haar eigen biermerk. In samenwerking met een kleine brouwerij werden drie soorten bier ontwikkeld, die worden verkocht onder de naam Voyago, Beers of the World. Toch even op reis met een mooi bier in je hand. Het eigen biermerk is een initiatief van vader en zoon Van Apeldoorn.
“Als uitgeverij in de reisbranche hebben wij met dezelfde problemen te maken als de mensen en bedrijven waarover we dagelijks schrijven. We verrichten veel werk, maar er staan momenteel nauwelijks inkomsten tegenover”, zegt Tom van Apeldoorn, eigenaar van TRAVel Media. Het eigen biermerk is een initiatief van vader Tom en zoon T.J. van Apeldoorn, die samen ook de uitgeverij runnen. “We zijn een familiebedrijf. Dan kun je wendbaar en flexibel zijn, dat is vooral in deze tijd essentieel. Het bier is geboren tijdens een brainstormsessie. Onze redacteuren hebben samen in totaal meer dan 150 landen bezocht en hebben veel kennis over die bestemmingen. Iemand bracht ter sprake dat je onderweg overal een biertje drinkt, vaak een lokaal bier. Dat hoort bij reizen. Zo ontstond het idee om bieren te koppelen aan bijzondere steden in de wereld. We besloten de stoute schoenen aan te trekken en een eigen biermerk op de markt te brengen, met een duidelijke link naar reizen.”
Wereldsteden
Voyago.nl is het online platform waarmee de uitgeverij consumenten informeert en inspireert over reizen. Onder deze naam zijn de drie soorten bier gelanceerd, die alle drie een link hebben met een bekende wereldstad. Het zijn alle drie bijzondere bieren: blond, tripel en een IPA. De Tokyo Tripel is licht bitter, met een vleugje gember. De Auckland IPA is gebrouwen met een typische hop uit Nieuw-Zeeland. De Buenos Aires Blond tenslotte bevat een sprankje maté, de nationale drank van Argentinië. “Ondanks de huidige reisbeperkingen willen we mensen meenemen naar mooie bestemmingen. Door een lokaal ingrediënt uit het betreffende land aan ons bier toe te voegen, ontstaat een lokale smaak die je anders alleen kunt proeven door echt naar de bestemming te gaan. Neem een Voyago-biertje en je bent even op wereldreis. Daarom noemen we ons bier ook: Beers of the World.” De eerste bestellingen voor het Voyago-bier rollen online al binnen via www.voyago.nl/shop, zegt T.J. van Apeldoorn: “Uiteraard hopen ook wij dat de situatie snel weer verbetert en dat er weer vakanties geboekt kunnen worden. Maar dit initiatief geeft ons ook zelf energie. We hebben al veel leuke reacties ontvangen. Inderdaad, onze uitgeverij wordt ook brouwerij. En Heineken is ook klein begonnen.”