Sportzot Roderick Pijls surft op kanalen Brugge
Onlangs waren heel wat Bruggelingen getuige van een bijzondere gebeurtenis. Roderick Pijls, één van de topsport-ambassadeurs van het alcoholvrije speciaalbier Sportzot, kon als eerste in de wereld foil-surfen op de kanalen van Brugge (Brugse Reien of Reitjes). Dit leverde niet alledaagse beelden op, en deed vele mensen even omkijken. Deze stunt werd georganiseerd door Brouwerij De Halve Maan uit Brugge.
Als eerste familiale en Belgische brouwerij lanceerde De Halve Maan in juni 2018 een alcoholvrij speciaalbier genaamd ‘Sportzot’. Enkele jaren geleden kwam het bedrijf wereldwijd nog onder de aandacht met de fameuze ondergrondse bierpijplijn die de brouwerij en bottelarij met elkaar verbinden. Bij de lancering van het alcoholvrije speciaalbier Sportzot was het de ambitie van de brouwerij om met het merk een duidelijk en positief standpunt in te nemen en de link met de sportwereld te bestendigen. Dit door veelbelovende atleten die zich ten volle gepassioneerd inzetten voor hun sport te gaan steunen in hun intensief traject. De brouwerij gaat voornamelijk op zoek naar sporten die te vaak ‘onder de radar’ blijven. De atleten binnen deze sporten beschikken niet altijd over de nodige middelen om op een comfortabele manier hun doel te bereiken. Daarin hopen ze bij Sportzot een verschil te kunnen maken.
Sportzot kwam zo in 2020 ook terecht bij Nederlander Roderick Pijls, een professioneel kitesurfer en ‘sportzot’ in hart en nieren. Roderick kwam al meermaals in het nieuws met zijn zotte stunts. Zo ging hij al kitesurfen op een vulkaan in IJsland, op een giftig meer in Tanzania, onder het noorderlicht in de poolcirkel, over een aquaduct… Zo ontstond het idee bij Brouwerij De Halve Maan om samen met Roderick een ‘zotte’ uitdaging uit te werken. Ze gingen rond de tafel zitten, maar al snel werd duidelijk dat het bijna onmogelijk was om in het historisch stadscentrum van Brugge te kitesurfen. Echter kwam er een zot alternatief: foil-surfen langs de Brugse Reitjes. Foil-surfen is een zeer intensieve vorm van surfen, waarbij de plank uit het water gelift wordt zodra er snelheid wordt maakt.
Het was hun ambitie om vanaf de plek van de brouwerij te surfen tot aan de Rozenhoedkaai, gesitueerd nabij de Grote Markt van Brugge. In totaal een afstand van 1,1 km. Bij de organisatie van dit project kwam heel wat kijken. Een dergelijk project binnen de context van UNESCO Werelderfgoedstad Brugge lag niet voor de hand. Maar met een gedegen voorbereiding volgden de positieve adviezen van de bevoegde diensten en kreeg Brouwerij De Halve Maan toestemming om dit project op te zetten. De opzet van de campagne is om Brugge eens van een andere ‘zotte’ en alternatieve kant te tonen aan het brede publiek, ook internationaal. Met deze campagne wordt de Brugse binnenstad op een speciale, sportieve en hippe manier in de kijker gezet. Een andere kijk op de erfgoedstad, met een zotte twist. Het Brugse stadsbestuur ziet ook het potentieel om de stad op een eigentijdse manier te positioneren door het ondersteunen van deze campagne. Zo vertelde de wethouder van toerisme, Philip Pierins: “We mogen terecht trots zijn op dit authentieke Brugse exportproduct en zetten vanuit Visit Bruges graag mede onze schouders onder een campagne die bezoekers verliefd wil laten worden op Brugge via hun liefde voor dit Brugse stadsbier.” Op 19 november werd de unieke videocampagne gelanceerd, deze wordt verspreid via de sociale mediakanalen van de brouwerij, Sportzot en Visit Bruges. De brouwerij is dan ook niet van plan om het hier bij te houden. De brouwerij roept zelfs op: “Indien andere zotte sporters nog zotte projecten of uitdagingen hebben, dan zijn we graag van de partij! Laat het ons zeker weten.”