Tesselaar Familiebrouwerij gaat als eerste kleine brouwerij over naar statiegeldfles
Groot nieuws uit de Tesselaar Familiebrouwerij vanaf het Waddeneiland Texel. Na maanden van voorbereiding brengen zij met trots het nieuws naar buiten dat de overstap van een wegwerpfles naar de statiegeldfles is ingezet, als eerste kleine bierbrouwerij in heel Nederland. De overstap heeft veel om het lijf, want de brouwerij stapt over van de eenmalige 33 centiliter fles naar de 30 centiliter BNR statiegeldfles en van zelfklevende kunststof etiketten naar afwasbare papieren etiketten.
Jasper Diks van Tesselaar Familiebrouwerij Diks: “Voor ons als hard groeiende jonge brouwerij is het een duurzaamheidskeuze, we zijn als jonge generatie onze droom aan het opbouwen. We willen zo duurzaam mogelijk ondernemen, met als doel te ondernemen met zorg en aandacht voor elkaar en onze omgeving. Onze wens naar circulariteit is groot, zeker met het oog op de verhuizing eind van dit jaar naar de nieuwe locatie. Daar kunnen we met zonnepanelen voor de eigen stroomvoorziening zorgen en we kunnen de droom verwezenlijken om een eigen mouterij te bouwen waar ons eigen graan van Texel kan worden vermout, voor ons een logische volgende stap.
Tesselaar Bier in duurzame fles
Hoewel er een goed inzamelsysteem is in Nederland voor eenmalig glas, moeten de ovens steeds weer aan. Een statiegeldfles daarentegen gaat 20-25 rondes mee. “Zelf de flessen duurzaam spoelen redden we op de huidige locatie nog niet, en dus hebben we de samenwerking opgestart met de Nederlandse Brouwers en met CRAFT (onafhankelijke brouwerijen in Nederland). Door dit gezamenlijk op te pakken kunnen wij nieuwe flessen inkopen en doen vervolgens een afdracht per fles om deze retour te laten stromen in het statiegeldcircuit, zodat deze bij een grotere brouwerij gespoeld en hergebruikt kan worden. Om deze stap te maken heb je wél wat volume nodig, in ons geval gaat dit al om zo’n 400.000 flessen per jaar.” De organisatie naar het afvullen van een ander soort fles vergt veel tijd en geld. Niet alleen komen er veel administratieve taken bij kijken (denk aan nieuwe artikelnummers, brondocumenten groothandels, streepjescodes, implementatie boekhoudsysteem, statiegeldverwerking). Ook moeten er veel nieuwe ontwerpen worden gemaakt voor bijvoorbeeld de etiketten, geschenkverpakkingen, kartonnen dozen, tafelkaarten, folders, stanstekeningen en ga zo maar door. “Marinka Visser-Diks, mijn tweelingzus, is gelukkig helemaal thuis rondom ontwerp en marketing en zij heeft veel van deze taken fantastisch vormgegeven en voorbereid.”
Nieuwe uitstraling
De overstap heeft veel om het lijf, want de brouwerij stapt over van de eenmalige 33 centiliterfles naar de 30 centiliter BNR-statiegeldfles en van zelfklevende kunststof etiketten naar afwasbare papieren etiketten. “We hebben ervoor gekozen om in deze wisseling van etiket de uitstraling ook een professionaliseringslag te geven. Alle etiketten zijn stuk voor stuk tegen het licht gehouden en aangepast in de vertrouwde huisstijl met de achthoek die staat voor de acht familieleden van de brouwerij.”
Techniek
Broer Sander Diks zwaait niet alleen de scepter in het brouwhuis, ook als het om techniek gaat is hij de aangewezen man van de familie. Hij heeft zich gebogen over de techniek achter het afvullen. Afvulmachine aanpassen in hoogte en testen, kroonkurkmachine aanpassen en testen en een nieuwe etiketteermachine (goed gebruikt duurzaam) instellen, reviseren en geschikt maken voor de nieuwe papieren etiketten. Met een warme gloed en een glimmende hals, borst- en rugetiket een lust voor het oog. Vanaf eind april komen de eerste afgevulde statiegeldflessen met Strandstruner, Eilandpilsener en Witte Tessel-Aar in omloop waarna de andere soorten in de weken erop zullen volgen.