Begin mei is de tweede editie van Brouw! magazine uitgekomen, het nieuwe lijfblad voor de craft- en homebrewers dat 4x per jaar verschijnt. In deze editie wordt onder meer een onderzoeksartikel gepubliceerd naar aanleiding van een enquête over kwaliteit onder brouwers. De meest prikkelende uitkomst van de enquête is dat brouwers van zichzelf vaak zeggen genoeg aan kwaliteitscontrole te doen, terwijl zij vinden dat veel van hun collega’s daarin te kort schieten. 

Om beter inzicht te krijgen in de mate waarop Nederlandse brouwerijen aandacht geven aan de kwaliteit van hun bier hield Rick Kempen van Het Bierplein en redacteur van Brouw! een enquête onder alle Nederlandse brouwers. 27% van de operationele bedrijven reageerde, en de resultaten zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zo geeft driekwart van de respondenten aan de Hygiënecode Brouwerijen te kennen en er aan te voldoen, maar uit andere antwoorden kan worden afgeleid dat tweederde helemaal niet aan de Hygiënecode Brouwerijen voldoet. Ook op het gebied van sensorische of laboratoriumanalyse lijkt de Nederlandse brouwersgemeenschap nog veel slagen te kunnen maken. Het aloude adagium ‘meten is weten’ wordt, boud gesteld, door veel Nederlandse brouwers blijmoedig in de wind geslagen. De meest prikkelende uitkomst van de enquête is dat brouwers van zichzelf vaak zeggen genoeg aan kwaliteitscontrole te doen, terwijl zij vinden dat veel van hun collega’s daarin te kort schieten. Alle uitslagen zijn te lezen in Brouw! nummer 2, net als vele andere interessante artikelen voor (hobby)brouwers.

Over Brouw! 

Brouw! magazine wordt uitgegeven door Birdy Publishing BV uit Zwijndrecht, dat ook sinds 2008 het smaakmakende onafhankelijke glossy magazine Bier! uitgeeft (een blad voor biergenieters/consumenten in een oplage van 12.000 exemplaren). Brouw! werkt met een kundig redactieteam en laat zich mede inspireren door zoveel mogelijk partijen uit de bier- en brouwwereld, teneinde de inhoud van het magazine optimaal op de doelgroep van de brouwers af te stemmen. Het magazine Brouw! heeft een herkenbare bladformule met terugkerende rubrieken. Zo is er altijd het laatste productnieuws, zijn er informatieve rubrieken over grondstoffen zoals brouwgerst/mout, hop en gist, uitleg over brouwapparatuur, columns, interviews met brouwers, collaboration brews (reportages over brouwers die samen een eenmalig bier brouwen), informatie over recepturen en meer nieuws dat de brouwers aanspreekt. Kennisuitwisseling is de rode draad in het magazine. Het magazine Brouw! heeft een oplage van 10.000 exemplaren.

Verspreiding

Het magazine Brouw! wordt vier keer per jaar verspreid onder alle brouwerijen in Nederland en België. Ook wordt het magazine verspreid onder klanten van Brouwmarkt uit Almere, dat zich onder andere richt op de thuisbrouwers. Daarnaast kunnen geïnteresseerden een abonnement nemen via www.brouwmagazine.nl. Een jaarabonnement kost € 25,50 in Nederland en € 32,50 in België. Het nieuwe brouwersvakblad is tevens een uitstekend platform voor adverteerders uit de wereld van toeleveranciers van de brouwers zoals leveranciers van brouwapparatuur, ingrediënten zoals mout, hop en gist, software, glaswerk, etikettering, consultancy en marketingadvies en dergelijke.