De Utrechtse brouwerij vandeStreek bier gaat een deel van zijn webshopomzet doneren aan horecazaken. De brouwerij wil cafés en restaurants een vliegende start geven zodra de sluiting van de horeca wordt opgeheven. De webshopklanten van vandeStreek bepalen zelf welke horecazaak zij met hun aankoop steunen.  

Sinds 15 maart moet alle horeca de deuren dichthouden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. “Dat voelen wij als brouwerij”, vertelt Ronald van de Streek van vandeStreek bier, “maar onze horecaklanten worden nog harder geraakt”, vervolgt hij. “Wij hebben nog onze verkoop aan winkels en supermarkten. Daarbij is de omzet van onze webshop de afgelopen maand hard gestegen, omdat de consument lokale bedrijven online goed weet te vinden tijdens deze crisis.” VandeStreek heeft daarom besloten een deel van wat zij verdienen in de webshop, om te zetten in bier voor de horeca. Ronald legt uit: “Zo geven we op onze manier de horeca een soort vliegende start. Zij krijgen, zodra de deuren weer open gaan, vers bier wat zij kunnen verkopen, zonder dat ze daar kosten aan hebben.” De hoeveelheid bier die gedoneerd wordt, staat gelijk aan 10% van de webshopomzet van de Utrechtse brouwerij.

Welke horecazaken bier ontvangen zodra de deuren weer open gaan, dat bepalen de webshopklanten van vandeStreek. Tijdens het afrekenen kunnen zij aangeven welke zaak in welke stad zij willen steunen met hun aankoop. “We maken daarin geen onderscheid of dit al een trouwe horecaklant van ons was of überhaupt bier van ons op de kaart had”, vertelt Ronald, “het belangrijkste is dat we met zijn allen ervoor zorgen dat er zo min mogelijk horecazaken omvallen door deze crisis.”

De webshop van vandeStreek bier is te vinden via www.vandestreekbier.nl/winkel