Coronanieuws zorgde ook in België voor algemene mineur. Een vertraagde vaccinatieproductie en een tekort aan vaccinatiecentra zorgden er mede voor dat beslist werd om de geplaagde horecasector nog minstens twee maanden gesloten te houden. De West-Vlaamse brouwerij Vanhonsebrouck achter het bier Filou trok – gewapend met een gezonde knipoog – naar de markt in Izegem om de Vlaming een alternatieve vaccinatiestrategie voor te schotelen: de Filou Anti-Covid. Met een nuchter – en vooral gezond – gevoel voor humor trok ook topviroloog Marc Van Ranst vrijwillig mee op pad om die boodschap over te brengen.

Wanneer Marc Van Ranst zich dezer dagen ergens vertoont, zorgt dat standaard voor verdeelde meningen. Je hebt de groep die hem meteen komt feliciteren voor zijn bijdrage aan de bestrijding van de pandemie, en je hebt de groep die maar wat graag met hem op de foto gaat, om zich 5 minuten later op Twitter te laten ontvallen hoe onverantwoord ze het vinden dat Marc z’n huis verlaat. Zo ook op de markt van Izegem, een groot dorp in West-Vlaanderen waar iedereen iedereen kent en een onaangekondigd flitsbezoek meteen voor wereldnieuws zorgt. Iets na tien uur betreedt een compacte nieuwsploeg er de wekelijkse markt. Een cameraman, klankman, acteur Sam Louwyck als lokale reporter en in hun kielzog; viroloog Marc Van Ranst. De markt is op en top georganiseerd volgens de strikte coronaregels, met een aangepast parcours, verschillende ontsmettingsposten en de aanwezigheid van stewards en politie. Een plek waar coronaregels hoog in het vaandel worden gedragen. Een ideale plek dus om te peilen naar meningen over de huidige vaccinatiestrategie en de blijvende sluiting van de horeca. Maar eveneens het uitgelezen decor om een alternatieve vaccinatiestrategie voor te stellen. Eentje die voor de nodige animo zorgde.

Wanneer de meerderheid van de marktbezoekers zich zorgen blijkt te maken over de huidige vaccinatiestrategie, en de blijvende sluiting van de horeca omschrijft als een zwaar sociaal gemis, schotelt reporter van dienst Sam Louwyck hen met opperste sérieux een alternatief voor. Dat alternatief blijkt recht van de productieband van lokale brouwerij Vanhonsebrouck te komen, waar ze er in het grootste geheim in slaagden het vaccin te mengen met bier, aldus de reporter. Uit die geslaagde test ontstond ‘Filou AC’ oftewel Filou Anti-COVID. Eén flesje bier bevat één dosis van het coronavaccin; dus je hebt er twee nodig om safe te zijn. “Een win-win situatie voor iedereen”, zo staat Marc Van Ranst de reporter van deskundige uitleg bij. Het productietekort kan opgevangen worden door de brouwerij en door het vaccin in bier te verwerken kan de horeca heropenen als officiële vaccinatiecentra. “Maar dat is lang niet alles”, vervolgt Van Ranst, “In plaats van een vaccinatiestrategie die de overheid handenvol geld kost, brengt dit alternatief de staatskas net geld op via alcoholaccijns. En vaccinweigeraars zijn weinig waarschijnlijk, want zeg nu zelf, welke Vlaming slaat een pintje af?”. De nieuwsploeg heeft ook al een eerste lading dosissen bij, en die zien er heel geloofwaardig uit. Zo geloofwaardig dat de meerderheid van de omstaanders lijkt mee te gaan in de grap. “Geen spuitje meer, maar een flesje bier? Zijn er al genoeg in voorraad?” geeft een van de omstaanders aan. “Amai, en op welke temperatuur moeten we dat dan bewaren meneer Van Ranst” aldus een andere – iets meer bezorgde – omstaander. En dan zijn er nog opvallend veel Izegemnaars die dit een geweldig initiatief vinden, en meteen vragen of dit binnenkort ook in wijn- en cavavorm beschikbaar wordt. Dat humor gezond – en zelfs noodzakelijk – is blijkt wanneer iedere geïnterviewde na opname duidelijk word gemaakt onderdeel te zijn geweest van een poging om het algemene sentiment wat positiever te trekken én duidelijk te maken dat we pas allemaal terug van een pintje kunnen genieten als we ons samen laten vaccineren en deze periode nog even doorwinteren. Het gros van de marktbezoekers schiet meteen in de lach. Eén ervan beticht Van Ranst een dubbelganger van de echte te zijn, terwijl een ander de viroloog omschrijft als “een even grote filou als het biermerk zelf, maar wel een filou met het hart op de juiste plaats.”

Nog voor de ploeg de markt via de voorziene uitgang heeft verlaten gaat het opvallende bezoek al viraal op Twitter. Daar wordt zowel uit politieke als niet-politieke hoek meteen veel kritiek geuit op het – tot dan toe volledig contextloze – bezoek van de viroloog aan Izegem. Veel wordt echter duidelijk in een filmpje dat vandaag de wereld is ingestuurd. Van Ranst, uitgerust met een dik vel, relativeert; “Wie 24 op 7 belast wordt met de taak zijn stem te lenen aan het brengen van nieuws dat niemand wil horen kan diezelfde stem ook gebruiken om op bepaalde momenten dat nieuws te brengen, vermomd onder een ludieke noot. Humor en zelfrelativering zorgen ervoor dat we deze periode doorkomen zonder volledig verbitterd te geraken. Al zal dat uiteraard nooit voor iedereen zo zijn. Ik wil vooral duidelijk maken dat we dit hoe dan ook samen te boven komen, en dat ook een heropening van de horeca, waar vandaag veel rond te doen is, niet kan zonder dat we deze lastige periode doorzetten. Het is geen publiek geheim dat ik mij inzet voor ludieke initiatieven met een doel, al is dat steeds geheel vrijwillig en niet als ‘brand ambassador’ zoals ik in artikels zag staan. Die kritiek krijg ik sowieso, ook als ik m’n deur verlaat om de post uit de brievenbus te halen. Dat hoort nu eenmaal bij de job.”

Campagnefilmpje: