Brouwerij Bosteels, bekend van de speciaalbieren Karmeliet en Kwak, groeit snel onder de vleugels van de nieuwe eigenaar AB InBev. Sinds de overname is de omzet met bijna de helft gegroeid, de bedrijfswinst klimt nog sneller, zo meldde het Belgische Trends. Frankrijk is voor Brouwerij Bosteels na België de belangrijkste markt. De verkoop heeft er fors geprofiteerd van het verkoop- en distributienetwerk van AB InBev.

Begin september 2016 legde AB InBev 210 miljoen euro op tafel voor de overname van Brouwerij Bosteels uit Buggenhout. Dat was ruim 14 keer de bedrijfskasstroom (ebitda), verhoudingsgewijs meer dan wat het voor SABMiller betaalde. AB InBev slokte het wereldwijde nummer twee in 2015 op voor 13 keer de ebitda. Maar de dure investering rendeert. De verkoop en winst van Karmeliet en Kwak gaan in sneltreinvaart vooruit (zie cijfers). In eigen land blijven Karmeliet en Kwak groeien, al verloor AB InBev België vorig jaar lichtjes marktaandeel, tot 56 procent. Maar de grote verkooplocomotief is Frankrijk. “Frankrijk is voor Brouwerij Bosteels na België de belangrijkste markt. De verkoop heeft er fors geprofiteerd van het verkoop- en distributienetwerk van AB InBev. In Frankrijk werd tot vóór de overname samengewerkt met een kleinere partner in Noord-Frankrijk, met een erg beperkt verkoopteam. AB InBev daarentegen heeft in Frankrijk een verkoopploeg van ruim 200 mensen. “Ook in Nederland doen de bieren van Brouwerij Bosteels het goed”, zegt Peter Dercon, de woordvoerder van de brouwer. Een Belgische concurrent in Frankrijk merkt het succes van Karmeliet. “Na de overname werd de verkoopprijs in de winkels verhoogd van 1,7 naar bijna 2,5 euro. Ik heb niemand horen hoesten of kuchen. Dit moet ongelofelijke scores betekenen, want Karmeliet is het duurste bier geworden in de Cave à Bières, zoals de winkelrekken voor speciale bieren in Frankrijk heten.

Productie verdubbeld

AB InBev investeert ook volop in de brouwerij in Buggenhout. “De productiecapaciteit bedraagt nu om en bij de 300.000 hectoliter, bijna een verdubbeling in vergelijking met de periode vóór de overname”, meldt Peter Dercon. “De brouwerij is bovendien overgegaan op een tweeploegenstelsel op de afvullijn. Eind 2017 waren er 47 vaste medewerkers, vandaag werken hier 65 mensen, inclusief de tijdelijke werknemers.” Het succes van de Bosteels-merken leidt niet tot een kannibalisatie van Leffe, een ander speciaalbier van AB InBev. Het abdijbier is het meest verkochte Belgische bier in Frankrijk, met een volume van circa 1,5 miljoen hectoliter. “Op de Franse markt kunnen Leffe en de bieren van Bosteels perfect naast elkaar bestaan”, vindt Peter Dercon. Een Belgische concurrent beaamt dat. “Karmeliet knaagt niet aan Leffe in de winkels. Het zit in een ander segment. En het succes van Karmeliet is ook voor ons een goede zaak. Het versterkt het belang en de diversiteit van de Belgische merken in Frankrijk.”

Dol op ambachtelijk bier

De Franse biermarkt ging vorig jaar met 2,1 procent vooruit in volume naar bijna 22 miljoen hectoliter, volgens cijfers van de Franse Brouwersvereniging. Frankrijk is volop in de ban van kleine, ambachtelijke bieren. Het aantal brouwerijen verdubbelde er in vijf jaar naar 1200. Toch wordt 30 procent van het gedronken bier vorig jaar ingevoerd. België levert daarvan het leeuwendeel. Voor België is Frankrijk de grootste exportmarkt, met vorig jaar 4,23 miljoen hectoliter export (3,7 miljoen hectoliter in 2015), goed voor ruim een kwart van de Belgische bierexport.

Bron:  Trends