Eenzaamheid groeit met de dag. Er zijn ook steeds meer jonge mensen (20-45 jaar) die om hulp vragen, zo blijkt uit onderzoek van Humanitas. Echter, de match met vrijwilligers uit dezelfde leeftijdscategorie is lastig. Daarom start tijdens de Week tegen Eenzaamheid (28 september t/m 4 oktober) een landelijke challenge, met artiest en woordkunstenaar Dio als boegbeeld. Hij spreekt de doelgroep aan in hun eigen taal. Eerder deed hij al een oproep om het woord ‘vrijwilliger’ te vervangen. Uit talloze inzendingen koos hij het woord GELUKSDELER. Nu pakt Dio door op dit thema: hij brengt een speciale track uit waarin hij Nederland uitdaagt om zijn introtekst en beat af te maken. De actie ‘Een Ode aan… ‘ is een initiatief van Humanitas en wordt gesteund door Grolsch 0.0%.

Het gekozen woord en de ‘16 bars challenge’

Donderdag 28 september om 10.00 uur, bij de start van Week tegen Eenzaamheid, gaat de video-oproep van Dio live. Hierin bespreekt hij zijn keuze voor het woord GELUKSDELER en start hij met een zogenaamde 16 bars challenge waarin hij zijn beat creëert. Dio daagt heel Nederland uit om op zijn beat een eigen tekst te schrijven over het thema en het nieuwe woord GELUKSDELER. Het mag een song of een rap zijn maar het kan ook een spoken word interpretatie zijn. Iedereen kan deelnemen via de campagnewebsite www.humanitas.nl/ode en hier zijn of haar interpretatie delen. Later dit jaar wordt de winnende track landelijk uitgerold.

Dio: Eenzaamheid treft tegenwoordig niet alleen ouderen, maar ook mijn generatie. Ik weet uit eigen ervaring hoe je kunt worstelen met eenzaamheid en hoe een hechte band of betekenisvolle verbinding een verschil kan maken. Ik geloof sterk in deze campagne en hoop enerzijds dat het gaat bijdragen aan het verminderen van eenzaamheid, dat meer mensen zich aanmelden, en anderzijds dat het mensen een gevoel van voldoening kan geven wat hun eigen welzijn weer ten goede komt. Want we zijn tegenwoordig allemaal ‘druk’, maar we mogen niet te druk zijn voor elkaar.

Te druk voor elkaar?

Uit onderzoek van Humanitas in samenwerking met Grolsch blijkt dat bijna de helft (46%) van de ondervraagden de term vrijwilligerswerk te breed vindt en ruim drie op de tien geven aan niet precies te weten wat het inhoudt als iemand zegt vrijwilligerswerk te doen (32%). Opvallend is dat 98% van de ondervraagden aangeeft dat vrijwilligerswerk waardevol is. Tweederde geeft zelfs aan dat vrijwilligerswerk onmisbaar is voor de samenleving (62%). Jerzy Soetekouw, directeur bij Humanitas: “We zien dat er steeds meer jonge mensen bij ons om hulp vragen. Deze groep matchen met iemand uit dezelfde leeftijdscategorie is nu heel lastig. Door het concept van vrijwilligerswerk anders te laden, hopen we mensen aan te trekken die zich er eerder van verwijderd voelden. Vrijwilligerswerk is namelijk niet alleen een belangeloze daad voor een ander, maar ook een investering in jezelf, menselijke verbinding en het maken van een verschil.”

Écht contact

Grolsch ondersteunt Humanitas door de gemeenschappelijke waarden van: tijd maken voor elkaar en echte aandacht hebben voor elkaar. Bij zowel Humanitas als bij Grolsch, staat dit centraal, écht contact tussen mensen, van mens tot mens. Melanie Koning, namens Grolsch: Grolsch wil haar sociaal-maatschappelijke rol kracht bij zetten en verantwoordelijkheid nemen, niet alleen in communicatie maar door ook écht te doen. Het doel van deze samenwerking is om onze communicatiemiddelen, kennis en mensen beschikbaar te stellen aan Humanitas zodat zij hun aantal vrijwilligers in een moeilijk bereikbare doelgroep kunnen vergroten en er uiteindelijk minder mensen kampen met gevoelens van eenzaamheid.”

Meedoen

Kijk voor meer informatie over ‘Een Ode Aan..’ op de website: www.humanitas.nl/ode

Wil je nu al een verschil maken? Meld je dan nu aan als vrijwilliger op de website van Humanitas.