Brouwerij De Halve Maan lanceert met Sportzot alcoholvrij bier
Ook brouwerij De Halve Maan lanceert een alcoholvrij speciaalbier. De categorie van alcoholvrije bieren is in België tot nu toe een markt geweest van grotere pilsbrouwers en wereldspelers, maar nu lanceert De Halve Maan dus voor het eerst een echt speciaalbier met smaak in dit segment, onder de naam ‘SPORTZOT’. Bier! magazine was bij de persconferentie op 18 juni.
Alcoholvrij bier bestaat intussen al enkele decennia in België. Toch konden brouwers de voorbije decennia maar moeilijk consumenten aanspreken met alcoholvrij bier. Veelal bleken mensen deze bieren niet te appreciëren wegens te grote smaakverschillen. Brouwers kampen al langer met de uitdaging om op een smaakvolle manier alcoholvrij bier te maken. Aanvankelijk was de kwaliteit van alcoholvrij bier niet zo goed: de bieren smaakten zoet, met een typische mout- of wortsmaak die sterk verschilde van de bieren die de mensen gewoon waren. Nu hebben de brouwers van De Halve Maan een unieke techniek ontwikkeld, waarbij ze alcohol uit het bier kunnen ‘filteren’ met een speciale en nieuwe filtratietechnologie. De nieuwe techniek is revolutionair in de brouwerswereld, een echte wereldprimeur. De nieuwe techniek maakt het mogelijk om op een volledig natuurlijke manier alcohol uit bier te filteren. Dit zonder destillatie of andere bewerkingen te doen aan het bier, die tot smaakverlies kunnen leiden. SPORTZOT kleurt blond, heeft een mooie schuimkraag en heeft een duidelijk herkenbare hoparoma in de neus en in de smaak. Het bier is evenwichtig met toetsen van mout en hop, en heeft een fijne bittere nasmaak. SPORTZOT is net zoals Brugse Zot ook perfect combineerbaar met gastronomie.
Knipoog naar Brugse Zot
De brouwerij slaagde erin om van het basisbier ‘Brugse Zot Blond’ een alcoholvrije versie te maken met minder dan 0,5 % alcohol. Het nieuwe bier smaakt niet zoeter dan het originele bier, wat uniek is in het alcoholvrije segment, terwijl de originele rijke hoparoma’s bewaard blijven. Het nieuwe bier zal onder de naam ‘SPORTZOT’ in de markt gebracht worden. Er blijft een knipoog naar het Brugse Zot-merk met de bekende nar in het logo. Zelfs de kaligrafie van het woordmerk werd door dezelfde beroemde kaligraaf en Bruggeling Brody Neuenschwander bewerkt die oorspronkelijk ook de ‘Brugse Zot’ kaligrafie creëerde. Met SPORTZOT wil de brouwer de alcoholvrije variant op een positieve manier in de markt zetten, en ook nieuwe doelgroepen aanspreken. De laatste jaren is er steeds meer vraag van mensen naar een alcoholvrij bier met smaak, en dat is De Halve Maan niet ontgaan. Zowel bij jongeren als ouderen, bij mannen en vrouwen is er een mentaliteitswijziging aan de gang, waarbij alcoholvrije dranken meer aandacht krijgen. In die zin zal SPORTZOT niet alleen als sportdrank in de markt geplaatst worden, maar richt het zich ook tot liefhebbers van alcoholvrij bier met smaak. Vanuit de horeca komt steeds meer vraag naar leuke smaakvolle alternatieven in de categorie van bieren, en hier wil De Halve Maan duidelijk op inspelen. Ook vanuit de retail en supermarkten wordt het nieuwe product enthousiast onthaalt. Zo zal SPORTZOT verkrijgbaar zijn bij Carrefour, Colruyt en Delhaize in België. In Nederland start Jumbo als eerste in Nederland. Het lijkt erop dat de categorie van alcoholvrije bieren na vele moeilijke jaren eindelijk begint te bloeien.
Over de brouwerij
Brouwerij De Halve Maan is al 6 generaties lang in handen van dezelfde familie Maes-Vanneste. Sedert de lancering van Brugse Zot is het wellicht een van de snelst groeiende brouwerijen in België, met jaarlijkse ‘double digit’ groeicijfers. Ondanks haar rijke traditie en geschiedenis staat De Halve Maan bekend als een echte innovator in de markt. Zo kon de brouwerij verrassen met meerdere nieuwe producten tijdens de laatste jaren. In 2016 kwam de brouwerij in de belangstelling met haar eerste ondergrondse bierpijplijn ter wereld die mede met crowdfunding gefinancierd werd. Met deze innovatie haalde De Halve Maan de wereldpers. De brouwerij, gelegen in het historische Brugse stadscentrum, is ook de meest bezochte brouwerij van België, met jaarlijks meer dan 125.000 bezoekers die de wereld van hop en mout ontdekken. Bezoekers krijgen er een unieke ervaring, en ontdekken er het industrieel-archeologisch erfgoed van de brouwerijsite.