De jaarlijkse CRAFT Index laat zien dat CRAFT brouwerijen in het afgelopen crisisjaar nieuwe commerciële mogelijkheden hebben gecreëerd en benut. De Index is een enquête onder de leden van CRAFT, de branchevereniging voor onafhankelijke brouwers in Nederland. Vanzelfsprekend lag de nadruk dit jaar op de impact die de coronacrisis heeft op de branche. Voor brouwers die voornamelijk via groothandel of retail afzetten was 2020 een goed jaar. Iets meer dan de helft van de respondenten zag een groei, of op zijn minst een gelijkblijvende omzet. De directe verkoop van brouwerijen aan consumenten is daarbij explosief gegroeid.

Had in 2019 nog 22% van de brouwerijen een eigen webshop, inmiddels is dit aantal naar 64% gegroeid. Ook ontstonden in 2020 andere vormen van directe verkoop zoals de ‘drive-throughs’ waar consumenten vanuit de auto bier kunnen kopen, rechtstreeks bij de brouwerij. Hierbij speelt mee dat zo’n 80% van de respondenten voornamelijk in de eigen regio verkoopt. CRAFT voorzitter Bart van Kleef ziet hierin een creatieve ondernemersgeest. “Afgelopen jaar was echt het jaar van de online verkoop. Zij die er nog niet aan begonnen waren, hebben nu de sprong gewaagd en plukken daar de vruchten van. Het meer directe contact met de consument onderstreept nog eens het lokale karakter van veel van onze leden. Wat ons betreft is dit een positief effect van deze ongekende crisis. We zien ook creatieve manieren om de voorraad aan bier te verkleinen zonder al te veel waarde te vernietigen, bijvoorbeeld een toegenomen toepassing van vatrijping van bieren, en zelfs het maken van destillaten.”

Voor brouwerijen die voornamelijk afhankelijk zijn van horeca voor de afzet, waaronder brouwerijen met een eigen taproom, is de situatie flink anders. Bij 10% van de brouwerijen wordt een omzetverlies van maar liefst 75% of meer gemeld. Van Kleef doet dan ook een dringende oproep. “De problemen die onze leden ondervinden, kunnen alleen worden opgelost door het openen van de horeca. Meer dan de helft van onze leden heeft een eigen taproom of proeflokaal. CRAFT schaart zich achter het standpunt van Koninklijke Horeca Nederland die pleit voor een snelle en brede heropening van de horeca.” Van Kleef zag ook nog een andere belangrijke oorzaak voor omzetdaling. “Het ontbreken van bierfestivals in het afgelopen jaar wordt opvallend vaak genoemd. Festivals zijn inmiddels een significante bron van inkomsten voor een deel van onze leden. Ook hier zien wij graag dat deze weer zo snel mogelijk op een verantwoorde manier worden opgestart.”

Bijna de helft van de respondenten geeft als voornaamste financiële ingreep aan dat al geplande investeringen in 2020 zijn uitgesteld, of zelfs afgesteld. Dit betekent ook dat toeleveranciers en ondersteunende diensten van de brouwerijen hiervan te lijden hebben. Toch verwacht het grootste deel van de respondenten door deze crisis heen te zullen komen. Tegelijkertijd valt op dat de helft van de ondervraagde brouwerijen geen gebruik maakt van de steunmaatregelen van de overheid, terwijl er ook een relatief grote groep brouwerijen is wie het water aan de lippen staat. Dit heeft onder andere te maken met de rigide voorwaarden van de steunmaatregelen. CRAFT roept het kabinet dan ook op meer maatwerk toe te passen voor bedrijven die hierdoor buiten de boot vallen. Van Kleef besluit: “CRAFT leden geven kleur aan het bierlandschap. Met hun brede assortiment aan smaakvol en gevarieerd bier bieden ze voor iedereen een aantrekkelijke keuze. De resultaten van deze Index geven ondanks de gevolgen van de crisis toch alle reden om optimistisch te zijn, omdat onze leden een enorme creativiteit en doorzettingsvermogen hebben laten zien. We zullen verzekerd blijven van professioneel gebrouwen, divers en lokaal bier in Nederland.”