Na Namen in 2017 was het van 1 t/m 4 november de eer aan Mechelen om de Brussels Beer Challenge te ontvangen. Drie dagen lang bogen 88 internationale juryleden zich over de 1522 bieren in competitie. De ingeschreven bieren werden op doordachte wijze gegroepeerd in categorieën volgens oorsprong, stijl en specifieke kenmerken om geen appelen met peren te vergelijken. De beste bieren uit elke categorie kwamen in aanmerking voor een gouden, zilveren of bronzen medaille. De bekendmaking van de winnaars is op maandag 19 november a.s. in de Horeca Expo in gent.

De Brussels Beer Challenge noteerde een sterke stijging van het aantal inschrijvingen uit ver gelegen contreien. Een primeur en een mooi bewijs van de internationale weerklank en reputatie die de wedstrijd internationaal geniet. Brazilië, Australië en China vonden de weg naar de competitie en schreven in grote getale in. Overal ter wereld, van België tot Australië, over Nederland, Italië, Frankrijk, Zwitserland en Chili, schieten brouwerijen als paddenstoelen uit de grond en/of barsten uit hun voegen. Ze bieden een gamma bieren aan dat varieert van erg traditioneel tot extreem experimenteel. De bierwereld is in permanente beweging en verandert radicaal, ondanks het blijvende gewicht van enkele steeds grotere brouwconcerns. Lange tijd werd de Europese bierscène gedomineerd door landen met een eeuwenoude brouwtraditie zoals Duitsland, de Tsjechische Republiek, het Verenigd Koninkrijk en natuurlijk ook België. De laatste jaren komt daar verandering in, wordt de bierscène meer divers en komen nieuwe spelers wat sterker op de voorgrond. Nederland brouwt er op los en ook traditionele wijnlanden als Italië, Zwitserland of Frankrijk zien hun brouwsector floreren. Waar Frankrijk, wijnland bij uitstek, begin jaren ’80 een dertigtal brouwerijen telde, zijn dat er vandaag meer dan 1.200! 

Groei België

Ook in België steeg het aantal actieve brouwerijen de laatste jaren sterk tot 295 officiële brouwerijen nu. Daarbij gaan we dan nog even voorbij aan de vele bierfirma’s/huurbrouwers die hun bier bij een andere brouwer (laten) maken. Dit zijn er ondertussen ook al 213 voor wie het hun hoofdactiviteit is (cijfers Zythos eind oktober 2018). De verdeling over de regio’s komt mooi overeen met de verdeling van de bevolking en bijna de helft van deze brouwerijen en bierfirma’s is nog maar vijf jaar of minder actief. Bovendien blijkt er niet meteen een einde te komen aan de explosie van nieuwe projecten en brouwerijen. Maandelijks komen steeds meer bieren het al rijke aanbod vervullen. De Brussels Beer Challenge volgt de evolutie en vormt een weerspiegeling van de markt in al haar diversiteit. Een referentie voor de nationale en internationale brouwindustrie om te zien wat leeft in de brouwketels en de vinger aan de pols te houden.

Feiten en tendensen

– Brazilië, Duitsland en China hebben duidelijk de weg naar de competitie gevonden. Ze noteerden de sterkste groei en nestelen zich zo in de top 10 van het aantal inschrijvingen per land.

– Australië tekende voor een record aantal ingeschreven bieren.

– Voor deze 7e editie namen meer dan 1500 bieren deel aan de competitie, een stijging van bijna 10% ten opzichte van vorige editie.

– 48 bierproducerende landen namen aan de wedstrijd deel.

– 88 professionele juryleden uit 25 verschillende landen verzorgden de beoordeling.

– In drie dagen tijd werden maar liefst 10.000 glaasjes uitgeschonken en beoordeeld.

– België had met 296 bieren van 80 brouwers het grootste aantal inschrijvingen.

– De deelname van Amerikaanse bieren blijft groot, maar stijgt niet meer.

– Frankrijk stuurde niet minder dan 150 bieren op.

– Italië bevestigt haar status van belangrijke biermarkt in Europa.

De Brussels Beer Challenge geeft als professionele bierwedstrijd een unieke gelegenheid aan alle bierproducenten om zich te meten met de internationale en Belgische concurrentie. Uiteraard bestaan er vergelijkbare competities in andere landen. Het was echter niet meer dan logisch dat ook België, met haar internationaal erkende biercultuur, moest beschikken over een representatief commercieel, maar 100% onafhankelijk platform dat brouwers van alle uithoeken van de wereld een instrument geeft om zich geloofwaardig te onderscheiden in een steeds competitiever markt.